Ska sänka tak i lägenhet och sätta in spots.
Undrar om det gå att sätta 70 plåtreglar direkt mot taket?
ska nämligen sänka 70mm +gips.

problemet jag ser i det hela är ju att man får skjuta med bultpistolen på snedden för att fästa reglen mot taket, reglen ska alltså sitta som ett "E" (om man tar bort pinnen i mitten) upp mot taket:)

Hoppas ni förstår min tanke, ska sänka ca 55 kvm tak.
Någon som testat detta? eller vad tror ni?

Mvh
 
jojjekaa skrev:
Ska sänka tak i lägenhet och sätta in spots.
Undrar om det gå att sätta 70 plåtreglar direkt mot taket?
ska nämligen sänka 70mm +gips.

problemet jag ser i det hela är ju att man får skjuta med bultpistolen på snedden för att fästa reglen mot taket, reglen ska alltså sitta som ett "E" (om man tar bort pinnen i mitten) upp mot taket:)

Hoppas ni förstår min tanke, ska sänka ca 55 kvm tak.
Någon som testat detta? eller vad tror ni?

Mvh
Det finns "plåtreglar" som är avseeda för att sätta i tak. http://www.lindab.se/frameset/run_f...terweb_standard.asp&ExpandID=855&T=39&P=11266
 
Får tyvärr inte fram länken:(
 
RobZombie skrev:
Det finns "plåtreglar" som är avseeda för att sätta i tak. [länk]
menar du takprofil (hattprofil) eller vad dem kallas?:p
 
Personligen föredrar jag att sätta plåtreglarna mot väggarna som en ram och fälla in träreglar mellan dessa för då kan man samtidigt passa på att få riktat ett eventuellt snett tak så det kommer i våg.
Samtidigt sänker man ner det så man får plats med elslangarna över alla reglarna så man slipper borra sönder dessa för dragningen av elen.
 
Instämmer. Jag skulle också sätta reglarna på väggen. Blir det för långt mellan väggarna så kan man hängsla ner reglarna mellan väggarna med hålband.
 
Träreglar? Stålreglar direkt mot taket?
Nja, dels är trä opålitligt m a p rakhet, dels använder man krokar för att nivellera det sänkta innertaket. I jojjekaas fall kan det räcka med sk diktmonterat undertak (stålreglar direkt mot bjälklaget). Annars är nedpendlat undertak alltid att föredra.

http://byggsystem.knaufdanogips.se/system/ceilings/index.html
 
isolde skrev:
Träreglar? Stålreglar direkt mot taket?
Nja, dels är trä opålitligt m a p rakhet, dels använder man krokar för att nivellera det sänkta innertaket. I jojjekaas fall kan det räcka med sk diktmonterat undertak (stålreglar direkt mot bjälklaget). Annars är nedpendlat undertak alltid att föredra.

[länk]
Ska ju självklart göra en ram runt om med skenor som man fäster på väggen mot taket, sedan sätter man bara i reglarna i skenan och fäster reglarna i taket med vinklar. dikt mot taket så pass behövs inte användas då taket idag är i våg :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.