Tänkte sätta 30 x 60 cm kakel på badrumsväggarna och undrar om det är några särskilda svårigheter med så stora plattor.
Är det kanske smartare att ta mindre storlek?
 
T
Underlaget behöver vara väldigt jämnt och plant! sådana fall är det inga problem att sätta plattorna.
 
Vi har precis satt såna lr 33x60 för att va exakt. Krävde raka väggar så vi satte gips först sen lejde jag bort själva plattsättandet till en kompis som e proffs på området. Men han hade lite jobbigt med dom ändå, ju större plattor ju svårare är det.
 
Jag var hos min bror som kaklade sitt badrum just idag.

Tror du ska satsa på: ordentliga sugkoppshandtag, helst två så du kan justera plattan. Kakelsnöre. Sen så körde min bror med fix både på vägg och platta. Varför förstod jag inte riktigt men det var tydligen så det skulle vara. Nu körde han 600x600-plattor men samma bör gälla för mindre plattor.

/John
 
Japp, stora plattor sätts med fix både på vägg och platta.
Väggar är ju oftast plana så det är inga problem. Det är stora golvklinker som ställer höga krav på jämnhet i golvet. Men det går det med!
 
Stora kakelplattor sätter man hellre med kilar än med snöre har jag fått lära mej, våra väggar var inte så raka eftersom vi bilat bort gamla kakelplattorna från väggar av blåbetonsten, därför satte vi gips för att få till den släta ytan enklast.
Men självklart går det att sätta dom, annars skulle ju ingen ha såna :) lite svårare bara ffa att justera när dom väl är på plats men allt blir lite värre ju större plattor man har. Vart skitsnyggt tycker vi själva :)
 
T
Niclas Jonsson skrev:
Japp, stora plattor sätts med fix både på vägg och platta.
Väggar är ju oftast plana så det är inga problem. Det är stora golvklinker som ställer höga krav på jämnhet i golvet. Men det går det med!
Tro mig, väggar är inte ofta helt plana!
 
Hej! är väggarna jämn och fin ska det inte vara några problem att få plattorna jämn! men som du funderar över så är det svårare ju större plattorna är. Det gäller dock att dra ut ett jämt lager av fixet på väggen oxå, skulle tippa en 8 mm fixkam men d et kan skifta beroende på strukturen av plattans baksida och underlag .
 
Redigerat:
Satte 30x60 granitklinker på golvet och lät sedan denna fortsätta upp på en kortvägg. Dubbellimmade de på väggarna och enkellimmade de på golvet. Satte upp alla de nedersta väggplattorna och lät dessa torka så att det blev rätt från början, sen var det bara att fortsätta uppåt. Använde kryss, inte snöre. Visst blev det nåt mindre fogsprång här och där men det syns inte om man inte vet om det :)
 
  • IMG_2487.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen är ju sällan plattorna helt plana heller i dom storlekarna.
 
Väggarna kan ju vara lite ojämna, det mest går att justera till med mängden fix.
 
Om inte annat har du mer spill med större plattor. Men det går ju mode i det.
 
Snacka om att väcka en gammal tråd....:rofl:
 
J Jörgen Ö skrev:
Snacka om att väcka en gammal tråd....:rofl:
Datum är bara siffror ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.