Hej, vill byta badrumsskåp. Jag har sett ut passande badrumsskåp som är smalare och högre. Om jag sätter upp det så kommer två fästhål för det gamla skåpet att bli synliga på väggen. Hur ska de sättas igen? Jag inser att de kommer inte att bli osynliga, menför fukten menar jag. Räcker det med att trycka in våtrumssilikon i dem och jämna till? Det kommer ju inte att riktas något vatten mot ytan där hålen sitter.
 

Bästa svaret

Ja, det räcker.
 
Tack för svaret, då vet jag
 
R
C clippan skrev:
Hej, vill byta badrumsskåp. Jag har sett ut passande badrumsskåp som är smalare och högre. Om jag sätter upp det så kommer två fästhål för det gamla skåpet att bli synliga på väggen. Hur ska de sättas igen? Jag inser att de kommer inte att bli osynliga, menför fukten menar jag. Räcker det med att trycka in våtrumssilikon i dem och jämna till? Det kommer ju inte att riktas något vatten mot ytan där hålen sitter.
kan inte svara för hur det är idag, men för ett ant år sedan var du tvungen att göra om hela badrummet, då det stod i branschreglerna "om tätskiktet skadas skall det göras om" eller nåt åt det hålet, bara för info
 
R Ribons skrev:
kan inte svara för hur det är idag, men för ett ant år sedan var du tvungen att göra om hela badrummet, då det stod i branschreglerna "om tätskiktet skadas skall det göras om" eller nåt åt det hålet, bara för info
Tätskiktet blir väl inte mer skadat för att du tar ut skruven. Och man får skruva i massiv konstruktion. Det har man alltid fått.
 
R
på min tid inom vvs så var tätskiktet gumma i hela badrummet, och enl kakel killarna saom det vart hål i det var dom tvungna att göra om allt
 
R Ribons skrev:
på min tid inom vvs så var tätskiktet gumma i hela badrummet, och enl kakel killarna saom det vart hål i det var dom tvungna att göra om allt
Men man har ju alltid satt upp saker med skruv genom tätskiktet. Enligt instruktion med silikon i hålet. Först nuförtiden har man börjat limma upp en del inredning.

Vad jag vill komma till är att hålen genom tätskiktet blir inte större genom att man skruvur ut skruven. Snarare tvärtom då man kan fylla hela hålet med silikon.
 
R
du har hål igenom tätskicktet. Men som sagt detta var för ettant år sedan, hur det funkar idag ve jag inte
 
Fast hålet fanns ju redan när saken sattes upp? Så att så fort något monterades var det tvunget att göras om?
 
R
alla säger ju att alla skall följa lagar regler och inte anv sunt förnuft, tycker du att det räcker med silikon så är det säkert gott nog, sen var det ett ant år sedan jag jobbade med badrum
 
H
R Ribons skrev:
alla säger ju att alla skall följa lagar regler och inte anv sunt förnuft, tycker du att det räcker med silikon så är det säkert gott nog, sen var det ett ant år sedan jag jobbade med badrum
den "regeln" du refererar får du nog ta fram för den finns inte.
självklart får man ta hål i tätskiktet både BBV& GVK har ju till och med instruktioner hur dessa hål ska tas
 
R
undrar om du läser ? jag har sagt i flertal ggr "det var ett tag sen" och det var en plattsättare som sa de till mig.har aldrig läst eller hört någon annan säga det...läss svaren innan ni replikerar
 
H
R Ribons skrev:
undrar om du läser ? jag har sagt i flertal ggr "det var ett tag sen" och det var en plattsättare som sa de till mig.har aldrig läst eller hört någon annan säga det...läss svaren innan ni replikerar
Har aldrig funnit denna regeln så länge jag arbetat och reglerna har bara blivit hårdare med tiden. Så de har aldrig funnits.

De stämmer inte helt enkelt.
Laga i hålen så är du hemma
 
R Ribons skrev:
undrar om du läser ? jag har sagt i flertal ggr "det var ett tag sen" och det var en plattsättare som sa de till mig.har aldrig läst eller hört någon annan säga det...läss svaren innan ni replikerar
Kanske skulle läsa inlägg #4 innan du går till attack?

Att byta ut ett helt badrum för att man vill byta badrumsskåp låter som en klockren affärside för en plattsättare...
 
  • Gilla
masken10 och 1 till
  • Laddar…
H
P PatrikJo skrev:
Kanske skulle läsa inlägg #4 innan du går till attack?

Att byta ut ett helt badrum för att man vill byta badrumsskåp låter som en klockren affärside för en plattsättare...
tror jag läste någonstans att man var tvungen att göra om uppfarten med?

Men inget jag kan bevisa hörde nämligen bara detta en gång, ni får helt enkelt lite på mig.
 
  • Gilla
Per_Eriksson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.