Vår familj har ett 1700tals timmerhus vi fixat med i snart 5 år. Eftersom det är timmer har vi inte isolerat det något förutom tätning där det gå rmed vindpapp, mossa osv. När vi tog över huset tog jag bort bjälklaget på ena halvan av bottenvåningen (pga skador som inte gick att fixa utan att riva allt), där kök och toalett fanns bland annat. Det grävdes ut, gjöts stödmurar och byggdes bjälklag. Jag försökte få tätt mot väggarna genom att lägga syllpapp ut och upp på väggen till golvlisten. Bjälklaget är 220mm tjockt och isolerat med lösull/ecofiber. Alla kanter mot väggar osv har lösullsisolering nogrannt inlagd. Golvet är inte kallt men det blir ändå kallt i främst köket. Det underliga är att jag har gjort på exakt samma sätt i badrummet men det är det varmaste rummet i huset? Visserligen mindre men stor skillnad värmekomfortmässigt. Det jag misstänker med köket är att det läcker in kyla utifrån under fundamentet för vedspisen (har en tjocklist där) samt under en list som vetter mot pannrummets betonggolv. Övergången mellan mitt nybyggda träbjälklag och betongen var svårt att täta, frågan är man ska göra nått där och isf hur.

2013 tänker jag göra samma manöver i andra halvan av bottenvåningen, vardagsrum osv. Jag kommer inte gräva ut där utan det får bli det som får plats med vettig arbetsinsats. Problemet där är att golvet är otätt så det blåser mellan golvbrädorna. Det finns isolering i form av sågspån men bjälklaget är tunt, max 10-12cm och spånet har skakat ihop så det är luftspalt överst mot brädorna. Det jag oroar mig över är att om jag gör på samma sätt här som i köket, är risken stor att jag det blir fortsatt kallt i det rummet?

Huset har lågt i tak i bottenvåiningen och bjälklaget på bottenvåningen får stå på plintar, Det är inte möjligt att sätta fast golvbjälklaget i väggen och täta på det viset tyvärr. Det är nog så att på något ställe kommer bjälklaget i liv med grundens överkant så man bara har en stockhöjd i höjd med bjälklaget. Huset byggdes så här så det är otroligt svårt att få det tätt. Läste i gård och torp att de rekomenderade en seg vävduk av nått slag som tätar mellan vägg och bjälklag. Nån som har gjort detta arrangemang och fått bra resultat?

Tacksam för åsikter generellt om hur ni byggt i era hus när nya bjälklag gjorts.
/Hlife
 
Hej,

jag har själv haft ett hus som delvis var ett gammalt timrat hus från början av 1800-talet.
Där låg golvet, som du beskriver, löst från väggarna på sina egna "grundstenar".

Vi lade nya golv men blev aldrig av med de kalla golven och golvdraget,
som kom från alla springor och skarvar.

En tanke på slutet:
Om det är golvdrag som ställer till det kanske det går att täta mellan golv och vägg med fogskum.
Det fyller ju ut springor av alla storlekar och är rätt segt så det håller ihop konstruktionen.

Ni kanske redan har provat det. Då är det väl bara raggsockor och duntofflor som gäller.
 
Vi tätade vårt bjälklag med lerklining, enkelt och billigt.
Provade först med vindpapp men det är svårt att få det riktigt tätt tycker jag, lerklining fyller ut minsta hål och ojämnhet. Enda nackdelen är väl att det måste torka innan man lägger i isolering. Har även tätat springor runt skorstenar och fundament mm på liknade sätt.
 
Diffusionsöppen duk använde jag. Drog upp den något på vägg. Funkar bra då den enkelt och följsamt läggs och häftas fast.
 
Anders_Roslagen:
Var köpte du den duken, nått speciellt märke på den?
 
Minns för stunden inte märke, köptes på Woody. Duken är av Tyvek-material, vill jag minnas.
 
Jag hade liknande problem med drag i mötet nytt bjälklag-timmervägg. bl.a. eftersom det inte var helt tätt rörde sig den inblåsta cellullen och skapade passager, eller så var det mössen. Jag tätade med en massa linull, dels under yttersta golvplankan och dels bakom golvsockeln. Det gav bra resultat, men kanske borde jag ha passat på att göra en tätare dukdragning först...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.