Jag har bara en vägglampa i mitt badrum.

Vill igentligen inte dra en sladd från hallen via innertaket in i badrummet - fult med utanpåliggande sladdar.

Vill helst fräsa in babeln i innertaket i badrummet, men hur jag än gör så måste ju dessa kablar kopplas till den befintliga strömbrytaren för vägglampan. (finns också ett värmegolv kopplat till "samma ström")

Drömmen vorde väl om man kunde exakt veta vart kabelröret till vägglampan går i badrumstaket, då skulle man göra ett brott på detta rör och skarva till den blivande taklampan. ...ja om röret gick i mitten av badrumstaket.

Jag bor i ett gammalt hus fårn 50-talet, högst upp. Kan det vara så att all takbelysning har rör som ligger på vinden ovanför mitt innertak? Då kanske man kan gå upp på vinden och göra brott på ett kabelrör och borra ner den skarvade sladden till badrummet o få en taklampa? I vardagsrummet låg kabelröret "på vinden" till taklampan, dock tror jag detta inte var orginal i lyan utan gjordes senare. (Förr var det målad textelväv som innertak med sågspån på, nu är det gipsskivor)

Känns som det måste bli en stor operation om jag skall få det som jag vill. Eller har jag missat något?
 
Det borde vara ganska stor chans att du kan komma åt elröret till den befintliga lampan från vinden.
Tänk på att du inte kan göra en T-koppling på ett elrör, utan måste i så fall sätta en el-dosa med kopplingarna i. Ett enklare alternativ är att från den befintliga lampan drar ett elrör till den nya lampan. Eller dra om rören så att dom först går till den nya lampan och sedan till den befintliga.
 
Allt beror väl på hur mycket ingrepp i tak och väggar som du kan acceptera. Du talar om att bila ett spår i taket för kabeln. Det du så bör göra är att bila för ett 16mm Vp rör som man drar trådarna i. Sedan har du ett par alternativ för hur du skall nå strömbrytaren med rör. Vad är det för material i väggen? Är det en vägg med träreglar och ex. gipsskivor på så kan du öppna väggen, antingen inne i badrummet, eller om du inte vill skada ev. kakel så kan du öppna den från andra sidan. Dra rör till dosan i väggen osv. Eller så bilar du in röret (om väggen är murad eller liknande). skall du spåra i väggen för röret så finns det speciella maskiner som fräser ett lagom spår i väggen.
 
Hej,

att gräva i nuvarande vägglampa är inte aktuellt, den ligger i kakel o på andra sidna bor grannen. Jag har helkaklat i badrummet o kan inte bila i väggarna där, bara i taket. Jag har puts i alla mina väggar.

Lät bra att göra en dosa på vinden mitt på taket där taklampan skall sitta. ska kolla på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.