Hej på er, Stina heter jag och är ny här på forumet. :)
Jag och sambon har precis flyttat in i vårt första egna hus, och det finns massor av projekt och drömmar att ta itu med, så jag lär väl komma med fler dumma frågor vad det lider.

Till att börja med tänkte vi måla om i köket. Väggarna är målade sedan innan i en rätt mörk orangebrunaktig terrakotta-färg med iblandad struktur-bös som gör dom knottriga. Vad jag kan se är det målat direkt på underliggande tapet, men det ser ut att sitta bra.
Vi hade tänkt oss någon ljusare beige färg, men jag antar att vi måste grundmåla först eftersom den befintliga färgen är rätt så intensiv. Knottrorna är inte så roliga men jag antar att det är ett jäkla jobb att slipa/spackla bort dom så det får vara så länge.

Så till frågan: Behöver man använda någon särskild grundfärg, eller funkar det med vanlig vit väggfärg? Vet att det finns sk. häftgrund, men är det nödvändigt? Vi har nämligen en massa burkar med vit färg som följde med huset och som vi hade sedan innan, och det vore ju trevligt att slippa köpa nytt. Å andra sidan är det ju dumt om det kräver att man ska måla flera lager för samma effekt som häftgrund...
Spelar det i så fall någon roll hur blank/matt grundfärgen är? Har någon med "glansgrad 7" och någon annan burk med "silkematt" och "halvblank" (väldigt frustrerande att de olika fabrikanterna inte använder samma begrepp):x

Vi har även ett fönster i köket som är målat i en blank, halvtransparent mörkbrun färg. Går det att använda vanlig vit inomhusfärg på insidan av fönster? Någon särskild sort som rekommenderas? Jag vill undvika lösningsmedelsbaserad fönsterfärg eftersom jag är rysligt överkänslig mot sådan.
 
Det går bra med vanlig vit väggfärg, bara att köra på. Kolla bara att det är en väggfärg och inte en vattenburen lack, halvblank låter lite som en lackfärg. Glans7 är en helt vanlig väggfärg och funkar allldeles utmärkt.

Det går at måla ett fönster på insidan med vad som helst, men en vattenburen laclfärg är nog att föredra i ditt fall. Lite högre glans - typ 40 - är bra så att du kan torka av och städa/putsa utan att smuts sätter sig. Den halvtransparenta bruna färgen kan vara en lasyr, det kan då krävas ett grundligt förarbete - målartätt, lätt slipning, ev spackling, grundmålning.
 
Casiopeia skrev:
Så till frågan: Behöver man använda någon särskild grundfärg, eller funkar det med vanlig vit väggfärg?
Du behöver inte grunda. Två lager vanlig (vattenbaserad) väggfärg brukar räcka fint.

Casiopeia skrev:
Vi har även ett fönster i köket som är målat i en blank, halvtransparent mörkbrun färg. Går det att använda vanlig vit inomhusfärg på insidan av fönster? Någon särskild sort som rekommenderas? Jag vill undvika lösningsmedelsbaserad fönsterfärg eftersom jag är rysligt överkänslig mot sådan.
Eventuellt kanske du behöver gå på med en panelgrund för att förhindra "genomblödning" när du målar (beroende på vad som sitter där idag). Men annars funkar vanlig vattenbaserad lackfärg till fönstren (ej väggfärg). Testa på en liten yta. Får färgen en gulaktig ton när den torkat måste du köra panelgrund först.
 
camelspin hann före... :)
 
Strålande! Tack för svaren! Jag ska undersöka närmare vad som är i burkarna, men det låter ju lovande :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.