Jag bytte 2008 värmesystem mot Euronoms pelletspanna, acktank och tre solfångare. Solfångarna är modell OPC 15 varav två har tillägget EU21, vilket innebär att det finns solceller som driver solvärmesystemets cirkulationspump.

En normal soldag har inkommande värmebärare hållit 84°C medan returen varit 80°C. Detta har inneburit att tankens innehåll har hållit c:a 80°C.

Den här säsongen har temperaturen sjunkit till 72°C in och 68°C ut, vilket resulterat i att tanken inte längre får samma höga värmeinnehåll.

Är det någon där ute som kan förklara denna temperaturnedgång, och vad jag kan göra åt det?

Tacksam för all hjälp.
 
Ganska stor skillnad, kollat så pumpen snurrar som den ska (rätt hastighet) kolla så alla ventiler är öppna som de ska?
Är panelerna skitiga?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Tack för dina förslag, men jag verkar behöva fler.

Pumpen verka snurra som den ska då ljudfrekvensen verkar vara den samma som tidigare år. Ventilerna sitter vid pumpgruppen och är aldrig rörda sen anläggningen togs i bruk.
Solfångarna består av s.k. vakumrör så det finns inga utanpåliggande skyddsglas. Taklutningen är 60 grader så de sköljs rena vid varje regn.
 
Har du verifierat mätningen med något annat instrument?
Det som stör mig är att du har samma tempdiff.
Om flödet ändras borde tempdiffarna också ändras.
 
Sämre väder, solen ger mindre värme än förra året?
Du gör åt mer värme än förra året? = solen hinner inte värma upp allt vatten...
 
Något eller några vakumrör som gett upp.
 
Kolla trycket och luftningen av systemet. Sjunker trycket så det kan bildas små ångblåsor tappar du mycket snabbt i effekt.

Sen vill jag inte hålla med om att rören sköljs rena vid regn. Blir med tiden en viss beläggning av sot, pollen, alger m.m. som behöver tvättas av med borste och lite rengöringsmedel.
 
Tack för alla tips.

JOW: Vet ej hur jag ska kunna kolla med andra instrument än de termometrar som sitter vid pumpgruppen.

Zixten: Det har varit sämre vårar än denna utan att detta fenomen dykt upp.

larsbj: Vet du eller någon av er andra hur man kan se att ett vakumrör gett upp?

cem 77: Där har du något. Har tyvärr inte uppgift på vad trycket ska vara el. vad det varit tidigare år. Nu är det 1,8 bar men får ringa tillverkaren under dagen för att få rätta uppgifter. Eller du kanske vet?
 
4 graders tempskillnad i båda fallen. Hade flödet varit samma hade det varit ok och enbart berott på solintensitet och/eller soltimmar. Reglerar nu istället solen även pumpflödet så finns fler felmöjligheter. Om vacumet i glastuberna släpper så syns det oftast genom att det getter ,som normalt ses som en silvrig hinna längst ner på röret reagerar med syret som kommer in och hela röret blir flammigt missfärgat. Detta gör att isolerförmågan minskas. Det som är värre och inte syns är när vacumet uteblir i heatpiperöret. Då blir funktionen 0. Inte ovanligt, och för att kolla detta får rören ställas i tex en gemensam hink med varmvatten och mäta temperaturerna i toppen på rören. Kan ibland vara hopplöst att få loss rören ur hållarna i samlingsröret pga att kontaktmassan "limmat" fast rören och att det som oftast förekommer i reklamfoldrarna " det är enkelt att byta rör" kanske inte alltid stämmer
 
Jag har varit i kontakt med leverantören men han kan inte heller komma med någon vettig förklaring. Inga rör verkar vara skadade i alla fall, så det blir nog att avvakta om något mer händer som man kan börja nysta i.

Tack för ert engagemang!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.