Hej,

Var hemma hos en god vän som precis köpt ett hus och tittade lite på hur den förra ägaren har renoverat. I ett av rummen har de reglat med 45x75 och sedan monterat 13mm gips och på det sättet sänkt taket för att kunna sätta spotlights.

Det gamla taket är av gips, mellan det och det nya gipset är det ett mellanrum på 75mm. De nya reglarna är av trä och avståndet mellan spottarna är ca 800mm (för 3 stycken på en rad, nästa rad kommer två reglar bort, cc600). Den förra ägaren menar att det är tillräckligt för de 12v/20w halogenlampor som sitter där.

Rent elektriskt är det bra gjort med kabeldragning osv men hur är ur brandrisk? Enligt förra ägaren stod det 60mm som minsta avstånd bakom på lådorna till spottarna.

Mvh
Joakim
 
Beror på vad det är för spottar. Finns 20W spottar som man får fälla in direkt i en tjock träskiva.
 
Det räcker bra med det utrymmet. Sätter man en "potta" så är den högre men ett betydligt mindre utrymme volymmässigt.
 
hej jag renoverade mitt badrum för 2 år sedan o satten in spottar 220v och 35 w lampor,elektrikern sa att det räckte med drygt en decimeter till mig,så jag regla på 12 cm o satte gipsskivor ovanför varje lampa,det har inte brunnit än iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.