Hej! Har sökt och sökt, men inte hittat någon bra lösning på detta. :rolleyes:

Förutsättning: Har ett badrum med tak av masonit, 1"-spont, asfaltpapp, kutterspån och kallvind ovanför.
Befintligt ventilationsrör har öppning i taket i nuvarande innertak.

Vill nu sänka taket,(takhöjd 250) för att få plats med spottar. Planerar att förlänga ventilationskanalen ned genom det sänkta innertaket och montera en fläkt där.

Problemet; som jag befarar, är att det kan komma in fukt i det oventilerade utrymmet mellan det sänkta innertaket och det ursprungliga taket och orsaka fukt- och mögelproblem! :surprised:

Hjälp! Är det någon som har en bra lösning på detta problem?? Hur gör man?
Mycket tacksam för bra ideer! (y)
 
  • Gilla
abygg och 1 till
  • Laddar…
Ta upp ett litet hål i väggen på utrymmet. På utsidan av badrummet så att eventuell fukt kan ventileras bort den vägen.
 
F Finndjävel skrev:
Ta upp ett litet hål i väggen på utrymmet. På utsidan av badrummet så att eventuell fukt kan ventileras bort den vägen.
Räcker det med bara ett litet hål? Bör det inte vara åtminstone två hål så man får ett flöde av luft?
 
  • Gilla
abygg och 1 till
  • Laddar…
Två är naturligtvis bättre, men nått vidare flöde lär det inte bli utan fläkt. Eftersom det handlar om ett så litet utrymme som endast blir utsatt under korta perioder så räcker det säkert bara det blir nått sorts luftombyte där. Men du kan ju göra två hål om du har möjlighet, det blir inte mycket extra jobb.
 
  • Gilla
Noobe
  • Laddar…
K
Tror egentligen inte att det är så stor risk att det blir fukt och mögel i ett litet utrymme över badrummet, framförallt då spottarna kommer värma upp det så att luftfuktigheten sänks.

Men för säkerhets skull kan du ju ta upp en liten ventil till ett intilliggande rum, det kommer inte att göra det sämre
 
  • Gilla
Noobe och 1 till
  • Laddar…
Jag har mycket svårt att se att det skulle uppstå fuktproblem. Det är ju bara när man duschar det tillfälligt blir högre fukthalt i luften, det är ju inget badhus du har. Det nya taket lär ju inte heller vara diffusionstätt.
 
  • Gilla
Noobe och 1 till
  • Laddar…
Kör med ångbroms(plast) i taket.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kör med ångbroms(plast) i taket.
Det är ingen vidare idé, eftersom det redan är ångspärrat uppåt med asfaltpapp.
 
T term skrev:
Det är ingen vidare idé, eftersom det redan är ångspärrat uppåt med asfaltpapp.
Förklara så jag hänger med.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förklara så jag hänger med.
Om det är fuktspärrat åt alla håll så riskerar eventuell fukt som kommer in att stanna där. Dubbla ångspärrar ska man alltid undvika.

Edit: Ah, du skrev ångbroms och jag läste ångspärr. Om det är tillräckligt hög ånggenomsläpplighet kan det vara en bra idé!
 

Bästa svaret

Hade samma förutsättningar i 16 år, rev det nedsänkta taket (furupanel) vid renovering, det hade absolut inte hänt något där på dom åren.
 
  • Gilla
Noobe
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Hade samma förutsättningar i 16 år, rev det nedsänkta taket (furupanel) vid renovering, det hade absolut inte hänt något där på dom åren.
Det kanske inte är något större fuktproblem, så jag tror att jag bara sätter upp taket och kanske borrar ett hål till intilliggande rum. Bygger också in en inspektionslucka för att kunna komma åt drivdon till spottar, högtalare mm.

Tack för alla svar, gjorde mig lite lugnare! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.