Hej,

Jag bor i brf, vi har nyss fixat bergvärme, men den verkar inte prestera så bra som tidigare oljepannan. Tidigare vintrar kunde jag ha 22grader hemma utan problem, 21 i västa fall och det är ju mkt behagligt det också.

På hösten kickade man igång bergvärmen och både då och nu på vintern så har jag 18 grader, pendlar väldigt från 17,7 som lägst till 20 som max, men mest pendlar det mellan 18,0-18,7. Sista 2 dygnen prick 18,0.

Tydligen vill man inte släppa på mer värme ut då det skulle kosta för mkt. Det är vi som bor längt ut i systemet som har minst värme hemma, logiskt.

Projektören och vvskillarna har totalt 3 förslag, : större raddisar, släppa på mer flöde, öka värmen ut. Släppta på mer flöde verkar som det bästa lösningen men om det hjälper vet man ej, om det får nackelar med sig vet jag inte heller, kanske sus i systemet.

Man säger också att man vill köra in systemet under hela vintern, varför vet jag inte, jag fryser nu och vill ha värme nu. vvskillarna bavakar vårat system och när man ev. kommer göra ytterligare intrimmningar vet jag ej.

Om vi nu säger att jag får kallt hela vintern är det rimligt jag kan få ner hyran lite? Eller att de kostar på ett el-element hemma? Nu vet jag många av er tycker 18 grader är fullt normalt och acceptabelt, men jag är frusen av mig o vi som bor här är vana vid att ha det varmare hemma, jag blir snorig av att va hemma då jag är känslig också mot kyla. det är just vi på längornas utkanter som har det kallt.

Brrrrrr!
 
Y
1. Kontakta dom och informera - det är inte lätt för dom att veta tempen i alla lägenheter utan de inväntar väl klagomålen istället. Flesta har 21 som standard och erbjuder elelement ifall justeringen inte kan göras inom kort.

2. ett olje-elelement kostar inte så mycket varken i inköp eller drift - jag har ett stort i sovrummet och två byggfläktar i andra änden av huset, men folk menar på att mina elräkningar kommer bli högre sen med bergvärmen..
-nu förstod jag förvisso din fråga om rätten till avdrag eller så, men jag menar, 400kr för ett element och en hundring mer i elräkning i utbyte mot att du inte behöver gå vinterklädd inne, alternativt att bli sjuk... a.. du fattar... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.