Har börjat fundera lite på en sådan då de verkar vara rätt bra där bordssågen inte vill vara med. Men vilka finesser och fördelar har sänksågen jämte en cirkelsåg?
Om man skulle ta och köpa en vilket märke och modell ska man satsa på?Det jag
har som krav är att det ska följa med skena och förvaringsbox.
Säkert många som frågat tidigare men men..:D
//
M
 
Fördelen att du kan börja såga mitt i något genom att sänka klingan ned i materialet. Festool, Makita samt DeWalt levereras i förvaringsbox. Mafell vet jag inte. Med skena gör du som du vill. Köper med eller utan.
 
makitan verkar vara billigast för 4200:- i sverige. Sen dewalten strax efter och sen en tusing till för festoolen. Kommer ju inte använda sågen varje dag så det lutar nog mot någon av dom billigare två. Någon
som handlat någon av dessa sågar från uk?Är det mkt billigare?
//
M
 
Köpte min Makita från UK. Har för mig att den kostade 270£+VAT(20%). Då ingick 2 st 1400mm skenor, förvaringsväska, kopplingsbeslag och systainer. Frakt tillkommer också. Köpte en massa annat så jag vet inte vad frakten för bara sågen skulle ha blivit.
 
Mikael_L
trojlee skrev:
Har börjat fundera lite på en sådan då de verkar vara rätt bra där bordssågen inte vill vara med. Men vilka finesser och fördelar har sänksågen jämte en cirkelsåg?
Om man skulle ta och köpa en vilket märke och modell ska man satsa på?Det jag
har som krav är att det ska följa med skena och förvaringsbox.
Säkert många som frågat tidigare men men..:D
//
M
Såga rakt - mot skena
Såga splitterfritt - mot skena
Även kunna vinkla snittet, utan att såga sönder skenan.

För mig känns det som att till bygget kommer sänksågen att användas (med fördel över vanlig cirkelsåg då) till bänkskivor i kök, tvättstuga mm.
Till invändiga smygar och fönsterbänkar.

Det mesta andra fixar den vanliga handcirkeln med tillräcklig precision om man sågar mot en planka eller en sån där hemgjord skena.
http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI

Men efter husbygget kommer sänksågen *nästan* ersätta en formatsåg: :)
topmaster_selecta.jpg

När jag senare vill bygga lite inredningssnickerier, högtalarlådor och ... you name it.
(egentligen måste jag uppfinna så många argument som möjligt att försvara den idiotiska "investeringen" med :blushing:)


Jag har en Festool, men är inte säker på att den är bäst på något vis. Men jag vet att den är bra.
Makitan har väl en ritsfunktion som verkar lite fiffig? Och ligger väl generellt betydligt bättre till i pris.


Skaffar du en sänksåg kommer du givetvis börja använda den till saker där den inte var helt nödvändig, den gamla handcirkeln hade också fixat det tillräckligt bra.
Utan att tveka ett ögonblick använde jag den givetvis till att kapa till takplattorna till innertaket.

Den har även varit bra och kommer få fortsätta att såga till OSB-skivor till vägg , särskilt när det är en massa finlir runt fönster och så.
Däremot vet jag inte om jag vågar köra något gips med den. (pga gipsdammet)
Det är ju inte heller så speciellt nödvändigt då de flesta kapen sker med att ritsa med kniv och knäcka.
 
Haha, ditt inlägg Mikael_L var i typisk byggahus-anda.

Frågan gäller en sänksåg och du lägger in en bild på en formatsåg. :) :) :)d^_^b
 
jag köpte min för att såga salningar till ett äldre hus som inte är helt rakt, blir inte bra i klyvsågen
köpte makita mest för att min lokala brädgård har det
 
  • Gilla
Daniel Kron
  • Laddar…
Nu är jag absolut ingen expert på området o kommer säkert att bli påhoppad för detta hehe!
En vanlig cirkelsåg,en BRA sådan,klarar du dig mycket långt på.Visst är det kul att äga en fin sänksåg,det är jag den första att erkänna men om vi nu ser till den rent praktiska användningen... Att tex. fixa bänkskivor är den ju"nödvändig" till(?)men om man ska vara krass blir det billigare att låta leverantören av dessa såga ut åt dig än att investera i en sänksåg om du nu inte ska såga en helvetiskt massa sådana.En sänksåg har natv.en del features en cirkelsåg saknar men handen på hjärtat, hur ofta kommer du att i praktiken använda dessa? Det går ju att hyra en över dan(eller låna en av någon vänlig själ) o såga allt du tycker att du behöver just en sänksåg till men det är klart att om du har pengar som du inte vet var du ska göra av så.... Själv använder jag min sänksåg(Makita) till en massa saker men om jag tänker efter skulle en BRA cirkelsåg ha klarat av många av dessa minst lika bra.
Btw-så börjar min cirkelsåg att bli lite ålderstigen.Är det någon som kan rekommendera en BRA sådan? Finns säkert trådar om detta men slö som jag är...:D
 
Jag tror och hoppas att en renodlad sänksåg har bättre sken-styrning än tex min Bosch GKS65CE (som visserligen gör sitt jobb, men ändå glappar lite mot skenan). :)
En sänksåg kanske inte är nåt man går ut o river med heller.. medans man kan tugga på bra med en cirkelsåg.
Så i min värld är båda bra att ha på hyllan.
 
  • Gilla
Daniel Kron
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle verkligen inte vilja vara utan den vanliga handklingan ...

Om jag var tvungen att välja endast en av dom skulle jag nog ha en handklinga och ej någon sänksåg.
 
Min cirkel används otroligt mycket, men jag har dock ingen sänksåg.
Å andra sidan ser jag ingen mening med en sänksåg för min del iaf.

Jag har även börjat såga mitt på materialet med cirkeln flera gånger.

Största fördelen vid finlir med sänksågen är väl skenan, men man kan ju bygga något eget eller skaffa en tillbehörs skena till cirkeln istället.
 
skalman1 skrev:
Min cirkel används otroligt mycket, men jag har dock ingen sänksåg.
Å andra sidan ser jag ingen mening med en sänksåg för min del iaf.

Jag har även börjat såga mitt på materialet med cirkeln flera gånger.

Största fördelen vid finlir med sänksågen är väl skenan, men man kan ju bygga något eget eller skaffa en tillbehörs skena till cirkeln istället.
Om jag tänker på hur ofta jag börjat såga mitt i ett ämne med sänksågen kunde jag lika gärna varit utan (0 ggr på drygt 3 år). För min del är det skenan som är poängen. Hemmagjord kapskena är bra, men det är skillnad att köra mot en linjal och såga med skenan som styr sågen från båda hållen (håller runt skenan). Dammutsuget är ju bra mycket bättre på sänksågar också.
 
Vad gäller sänksågar kan man grovt dela in dessa i två kategorier: Festool och alla andra.

Om du väl bestämt dig för att köpa en sänksåg så rekommenderar jag varmt att det blir en Festool TS 55 (eller TS 75, men detta sågdjup lär sällan behövas). Priset är lite högre, men inte avsevärt jämfört med t.ex. Makita. Köp den från Tyskland. För närvarande har dessutom Festool en värdecheckskampanj, om du köper en TS 55 får du 600 kr att köpa tillbehör för (dessutom ca 150 kr i form av Toolpoints, men då måste du köpa lite annat för att kunna få ut dessa).
 
MartinT skrev:
Vad gäller sänksågar kan man grovt dela in dessa i två kategorier: Festool och alla andra.

Om du väl bestämt dig för att köpa en sänksåg så rekommenderar jag varmt att det blir en Festool TS 55 (eller TS 75, men detta sågdjup lär sällan behövas). Priset är lite högre, men inte avsevärt jämfört med t.ex. Makita. Köp den från Tyskland. För närvarande har dessutom Festool en värdecheckskampanj, om du köper en TS 55 får du 600 kr att köpa tillbehör för (dessutom ca 150 kr i form av Toolpoints, men då måste du köpa lite annat för att kunna få ut dessa).
Jag skulle vilja hävda motsatsen. Har du väl bestämt dej för sänksåg så köp en Makita. Den enda fördelen som Festool har är väl egentligen fastfix som kan va smidigt. Den tuslappen man sparar (egentligen 2 va?) kan man hellre lägga på något annat verktyg, ev. Festool där skillnaden faktiskt är mera påtaglig.
Nu äger jag Makitan och kanske kan anses färgad men det är en bra såg. Definitivt.

Mvh Fredrik.
 
Ja MartinT måste ha missförstått det hela.

Bara för att Festool var först (?) med konceptet så är dom inte allenarådande. Själv har jag provat både Festool och Makita och kan verkligen inte hitta något som motiverar Festools högre prislapp. Båda sågarna är ett under av precision och kvalité.

FeFFeDoo skriver att Festoolen har fastfix vilket jag inte vet vad det innebär. Makitan har i sin tur ritsfunktionen som är bra vid kapning av (främst) laminatskivor.

Jag har även en cirkelsåg men den används inte ofta sedan jag köpte sänksågen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.