Hej igen!

Jag skrev ett inlägg igår och frågade om gips skruvdragare som jag tänkte ge till min man i julklapp eftersom han gillar verktyg av alla dess slag. Jag fick då tips om att kanske istället köpa en sänksåg som var användbar till mycket.

Efter att ha tittat runt lite idag så verkar det vara ett bra "verktyg" att köpa eftersom vi håller på med att renovera ett gammalt hus så det finns liksom en hel del att göra :)

Vad jag förstått så verkar Festools sänksåg absolut i särklass den bästa men då till frågan... det finns några olika varianter av dessa sågar och skulle vilja ha hjälp med vilken jag ska välja. Dem är som följer:

* Festool Sänksåg TS55 EBQ-Plus-FS

* Festool Sänksåg TS55EBQ *KIT*

* Festool Sänksåg TS75-Plus-FS

Vad tror ni?

Tack!

//Annika
 
Ts55 ebq plus-fs så får du med skenan på 1400mm. Just nu är det någon form av kampanj där du kan få med en extra sågklinga utan att behöva pruta ett öre.
 
Okej! Vet du var någonstans denna kampanj är, vilken butik?
 
Hej!

Jag har själv TS55. Skulle jag köpt ny såg idag hade det nog blivit en TS75a. Skillnaden är storlek (75an är större/tyngre/klumpigare), styrkan (75 är starkare), pris (75an kostar ca 8-900kr mer) och naturligtvis sågdjupet (75 vs 55). Trots att jag sällan sågar djupare än maxdjupet med 55an så är mer kraft aldrig fel, och dessutom använder jag mycket sällan i situationer där en tyngre maskin hade varit irriterande. Hos mig används den mest för att såga på någon form av bord, ovanifrån.

Samtidigt är TS55an en grymt bra maskin och jag vet flera som tycker att 75an är onödigt stor. Och är budgeten viktigt så är min absoiluta övertygelse att 55an med en extra skena är bättre än bara 75an.

För festools modeller gäller följande angående beteckningarna:

EB= elektronik (och broms) - starkare motor, mjukstart, reglerbar hastighet - ett självklart val enligt min mening.

Q= avtagbar sladd, med snabbkoppling. Detta har numera alla sågar så det är inte en issue.

Plus = med systainer (och splitterskydd). väldigt praktiskt, skitdyr låda. Framförallt är den praktisk om man har flera, går att haka i varandra etc. inte värt pengarna om man inte tänker skaffa flera enligt min mening.

FS = med 1400mm skena - själva grunden i systemet, ett måste.

Med ledning av ovan rekommenderar jag något av följande val:

A) TS 75 EBQ-Plus-FS Ordernummer: 561183 4995+moms

B) TS 55 EBQ-Plus-FS Ordernummer: 561166 4295+moms

C) TS 55 EBQ-FS Ordernummer: 561167 3925+moms

Observera att skillnaden på B&C är alltså med och utan systainer. Observera vidare att TS55 inte är någon enklare eller "billigare" version av 75an, utan det är sågdjup/motorstorlek och fysisk storlek som skiljer, funktioner och kvalitet är lika.

Vad som är minst lika viktigt som detta val är dock tillbehören. Dessa är centrala i festools system. Man behöver alla!...skämt åsido så finns där en del som verkligen är toppen:

A) Ytterliggare en skena att koppla ihop med den man får med sågen. Kräver skena+2 st förbindningsstycken. Observera att skenan alltid måste vara minst 40cm längre än det man ska såga, då sågen kräver plats båda före och efter det man sågar. Därför är den 1400mm skena man får med sågen lämplig att komplettera med ytterliggare en 1400mm skena om man vill kunna dela fullstorleksskivor på längden. Vill man inte det så är 800mm skenan väldigt smidig. Köp 8 st skruvar med insexskalle och byt ut de spårskruvar som följer med förbindningsstyckena, detta kan de hjälpa dig med i affären (skruvarna får inte vara för långa, och de måste vara utan skalle).

Som sagt:
2 X Förbindningsstycke FSV Order number: 482107 120+moms/st
800mm skena Ordernummer: 491499 495+moms
1400mm skena Ordernummer: 491498 750+moms.
Fler skenlängder finns på festool.se


B) Tvingar till skenan.
När det är lite glatt underlag, eller man måste ta i flera omgångar (tjock ekskiva som man inte vill få svart) så krävs tvingar. Det går fint att tillverka dem själv om man är lite händig: se pernittas inlägg i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/72692-fetool-snabbtvingar.html

Alternativt kan man köpa dem. Jag rekommenderar då de billigar "vanliga" tvingarna, och inte snabbtvingarna, när man har fått in "knixen" funkar de bra att spänna med en hand också. Dessutom är det ca 650kr dyrare om man ska ha 2. Tvingarna finns i 2 storlekar spännvidd 120 och 300mm. 120 räcker länge, och de större är oftast bara ivägen.

Alltså:
Skruvtvingar FSZ 120 Order number: 489570 255+moms


C) Avvisare:
Detta tillbehör är inte alls så centralt som de 2 ovan. Men jag tycker att det är rätt smidigt, skönt att slippa att sladd/slang fastnar. Men som sagt, högst optional.

Avvisare FS-AW Order number: 489022 135+moms.


D) Någon form av dammsugare. Behöver inte vara festool, utan vilken grovis som helst duger. Skaffa bara adapter så att slangen passsar till sågen, kan de hjälpa dig med i affären. Uttag för maskinen på dammsugaren och reglerbar sugstyrka (som inte är beroende av varvtalet på maskinen) är givet om man ska snicka mer i framtiden och lägger pengar på en bra dammsugare för detta. För just sågbiten är det mindre viktigt - bara att köra på full sugstyrka hela tiden. Denna sågs förmåga att inte yra sågspån omkring sig när man använder en rejäl dammsugare är så bra att man inte fattar det förrän man har sett det med egna ögon.

Alltså - finns redan en grovdamsugare - skaffa en adapter så att slangen kan kopplas på sågen, det är en bra investering för miljön man arbetar i.

E) Om du köper modellen utan systainer (dvs utan "plus) så är splitterskydd obligatoriskt. Det ser till att inte högra sidan av snittet flisas upp. Inget att tänka på här, bara köp.

Splitterskydd SP-TS 55/5 Order number: 491473 100+moms


Det finns fler bra tillbehör, men dessa är de mest basic, som verkligen gör störst skillnad.

Tillbehör du inte behöver:
Du behöver inte köpa någon klinga, den som följer med till EBQ-modellerna är i princip en så bra klinga som det går att köpa för pengar (visst, dyra pengar men ändå:) )

Undvik också Kombismygvinkel FS-KS. Trots att den ser smart ut är den inte värd pengarna.


Lycka till! Kommer att bli en toppenjulklapp!
 
Redigerat:
Wow.... du kan det här :).... du skriver artikelnummer.... vart har du tittat då någonstans? Är det någon fysisk butik eller en webbutik?

Tack än en gång!

//Annika
 
lullebulle skrev:
Wow.... du kan det här :).... du skriver artikelnummer.... vart har du tittat då någonstans? Är det någon fysisk butik eller en webbutik?

Tack än en gång!

//Annika
artikelnummer är från festools hemsida, alla handlare känner till dessa.

Observera att det är svårt att pruta på festool-prylarna. Fast är du duktig och hamnar på rätt ställe kan nog 10-15% på maskinen och 10-20% på tillbehören vara ett riktmärke.
 
Mikael_L
lullebulle skrev:
Wow.... du kan det här :).... du skriver artikelnummer.... vart har du tittat då någonstans? Är det någon fysisk butik eller en webbutik?

Tack än en gång!

//Annika
Daniel är rätt hyfsat ;) Festool-nördig ... :)

Jag tror det är hans hobby, andra samlar på frimärken eller tändsticksaskar eller nåt .. :rolleyes:

Bra sammanställning..., för mig skulle vägen till festoolträsket definitivt vara via paket c) ... ;)
 
Då det handlar om framtida renoveringar så förutsätter jag att det i hushållet redan finns proffsiga:
Skruvdragare
Sticksåg
Gersåg
Grovdammsugare
Excenterslip
Cirkelsåg (vanlig)

..innan det satsas på en sänksåg
 
Mikael_L skrev:
Daniel är rätt hyfsat ;) Festool-nördig ... :)

Jag tror det är hans hobby, andra samlar på frimärken eller tändsticksaskar eller nåt .. :rolleyes:
haha...guilty as charged....men till mitt försvar vill jag åtminstone säga att jag inte kunde artikelnummerna utantill, och jag defintitivt inte är ensam verktygs/festool-nörd på detta forum, då känns det lite bättre:)
 
Nej du är inte ensam! Det var en utmärkt sammanställning. Det jag har erfarenhet av håller jag med om och det andra tar jag tacksamt emot. Hade faktiskt glömt att det finns en avvisare. Den får det bli endera dagen!
 
Avvisaren är näst intill omöjlig att vara utan om man provat med den. Kan man hela tiden få sladd och slang att glida parallellt med sågskenan, då funkar det utan. Kan man inte det så hakar slangen ordentligt i bakkant på skenan eller skivan för den delen. Avvisaren ser till att hålla slangen på plats också.

Jag skaffade MFT1080 kitet där skena ingick då jag köpte TS55 så jag har aldrig varit utan avvisaren även om jag provat att såga utan. Fast, det är ju klart, om snittet är sådant att slangen glider lättast bredvid så fyller avvisaren ingen större funktion.

Men den kostar nästan inget så varför chansa.
 
Jag brukar ha slang och sladd över axeln vilket fungerar, men det måste finnas bättre sätt!
 
Köpte SB-CT för en vecka sedan men har inte haft tid att montera den ännu. Ser fram emot det iafa innan jul... Blev bara en miss, det finns ingen sälj-info vilken av SB-CT eller SB-CT ASA som man skall ha. Allt som står är att båda är kompatibla med CT22 och uppåt. Jag tyckte att skjuthandtaget behöver jag inte... Men det behöver jag för att kunna sätta fast den. Den infon hittar man i monteringsanvisningen eller i Festools egen papperskatalog... Så det blev en resa till butiken igen. Det fördröjde monteringen.

Den är gedigen kan jag säga utan att ha monterat den, bara känt på delarna ännu. Stadig metall i bästa finnish.
 
geschwint skrev:
Köpte SB-CT för en vecka sedan men har inte haft tid att montera den ännu. Ser fram emot det iafa innan jul... Blev bara en miss, det finns ingen sälj-info vilken av SB-CT eller SB-CT ASA som man skall ha. Allt som står är att båda är kompatibla med CT22 och uppåt. Jag tyckte att skjuthandtaget behöver jag inte... Men det behöver jag för att kunna sätta fast den. Den infon hittar man i monteringsanvisningen eller i Festools egen papperskatalog... Så det blev en resa till butiken igen. Det fördröjde monteringen.

Den är gedigen kan jag säga utan att ha monterat den, bara känt på delarna ännu. Stadig metall i bästa finnish.
Har du inte fått "replacement coupler" i alu så kan det vara läge att skaffa den, tydligen: http://festoolownersgroup.com/index.php?topic=893.0
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.