Hej
Jag har sedan tidigare en liten sladdansluten cirkelsåg som fungerat fint i många år. Nu kommer jag börja tillverka möbler ovh ska lägga nya eksteg i en trappa. Vad säger forumet. Måste jag ha en sänksåg eller räcker det med en dyrare cirkelsåg typ blå Bosch som har skensystem?
 
Vad har stegen för höjd? Handsågade mina.
 
Wigert Wigert skrev:
Hej
Jag har sedan tidigare en liten sladdansluten cirkelsåg som fungerat fint i många år. Nu kommer jag börja tillverka möbler ovh ska lägga nya eksteg i en trappa. Vad säger forumet. Måste jag ha en sänksåg eller räcker det med en dyrare cirkelsåg typ blå Bosch som har skensystem?
Hej,

jag har denna såg och har byggt lite möbler, fungerar mkt bra. Smidig att använda och fina snitt. Jag kan tyvärr inte recensera den jämfört med en sänksåg men kan iaf. rekommendera den jag har.

https://www.verktygsproffsen.se/mas...MI8-yA5q_68gIVFJayCh3azwDCEAQYDSABEgLCrfD_BwE
 
  • Gilla
Wigert
  • Laddar…
Jag har både Festool HKC 55 cirkelsåg och Festool ts55 sänksåg. Båda går på skena (givetvis samma skena). Om du enbart ska bygga möbler är rekommenderar jag nog ts55. Men om du även ska bygga med lite grövre virke tex trall eller kapa reglar osv så skulle jag köpa hkc55, har även en bosch GKS 18V-68 som jag troligtvis aldrig kommer använda igen. Enligt mid är hkc55 den bästa cirkelsågen på marknaden pågrund av sin flexibilitet.

 
Även jag älskar min HKC 55.

Kan vara värt att inflika att den även har en spak för "sänk" funktion.
 
  • Gilla
Wigert och 1 till
  • Laddar…
En sänksåg har bättre dammupptagning och inte så viktigt att ha batteridriven. Till inomhussnickeri är den fantastiskt bra, Mafell MT55 rekommenderar jag starkt. Köpte min första Mafell-såg för över tio år sedan och det enda jag ångrar är att jag inte skaffade den tidigare.
Till utomhussnickeri är en Festool HKC nämnd ovan, eller en batteri-Mafell KSS 40, 50 eller 60 (kapdjup på skena) överlägsen men klarar också en sänksågs jobb hyfsat om du inte vill ha båda. Avgörande här blir vilka batterier/skensystem du eventuellt vill ha samt även sågdjup; Festools eller Mafell-Bosch / Mafell-Metabo.
Jag körde länge på en Mafell-cirkel med sladd (KSP55) enbart men efter 1/3-dels platsbyggt kök kände jag att det var värt att även skaffa sänksåg. Senaste tillskottet är en batteridriven KSS60 som jag mest använder utomhus och då är det ofta ovärderligt att ha flexibiliteten av batteri och sågdjup nog att kunna gera 45 mm-reglar i 45 grader. Mafells KSS-sågar, och Festools kopior, är troligen de bästa cirkelsågar som finns.
Det jag ville förmedla till dig med allt detta är hur jag resonerat när jag stått i liknande situation som dig. I slutänden blir det en prioritering; en såg och två njurar eller hellre sågar i plural. Det viktigaste, som du redan identifierat, är ändå minst en såg på skena och det kommer bli ett lyft mot nuläget hur du än väljer att göra :)
 
  • Gilla
Wigert
  • Laddar…
Har samma erfarenheter som ovan. En trådad sänksåg för snickeri och en batteri cirkel på skena för bygg.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Även jag kör HKC till bygg och TS55 till fina snitt. Kör alltid med dammsugaren till sänksågen så känner inte något större behov av en batteri sänksåg
 
  • Gilla
Wigert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.