Har en äldre contura kamin med utblås under som man kan slå av eller på med en strömbrytare på väggen bredvid kaminen.
Vi använder nästan aldrig fläkten pga att den blåser väldigt mycket och låter högt som tusan när den är igång.

Går det att koppla en dimmer på en fläkt/elmotor för att kunna sänka farten/ljudet?
Den är även tidsstyrd vill jag mena, slår man på så går den 10-20min sen slår den av för att starta igen efter ett tag.

Eldar rätt ofta i kaminen men har då luckorna öppna för att få ut värmen, men det vore ju mycket bättre att ah igång fläkten men som sagt det går knappt att vara i samma rum om den är igång
 
Demmpa Demmpa skrev:
Inte dimmer utan varvtalsregulator, tex
[länk]
Ok den var dyr den...
Men det ska funka eller behöver jag kolla nåt på motorn innan man köper?
 
Kan det vara en tyristor jag behöver då tro? Kaminen är från -79 eller behöver jag kolla på motorn?
Idag är det en vanlig strömbrytare
 
Tyrystor kan ge missljud i fläkten så rådet är att prata med dom som säljer för att få "rätt grej".
Transformatorer brukar alltid fungera men dom är stora och relativt dyra.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tyrystor kan ge missljud i fläkten så rådet är att prata med dom som säljer för att få "rätt grej".
Transformatorer brukar alltid fungera men dom är stora och relativt dyra.
Ok
Du menar en elbutik eller menar du kaminleverantören? Är det sistnämnda så tror jag inte att jag får något svar då den är så pass gammal.
 
Min badrumsfläkt hade en manuel varvtalsregulator.
Efter nogrann research (så att det fungerade med min badrumsfläkt) så installerade jag nedanstående.
https://sonoff.tech/uncategorized/ifan03/
Verkar finnas i en ny version nu:
https://sonoff.tech/product/diy-smart-switch/ifan04-l/

Installerade även två stycken fuktmätare
https://sonoff.tech/product/smart-home-security/snzb-02/
och du behöver en bridge:
https://sonoff.tech/product/smart-home-security/zbbridge-p/
så nu är fläkten programmerad att gå i 30 minuter om ett visst fuktvärde överskrids.
Har fungerat klockrent i mer än ett år utan problem.
Du skulle kunna koppla en temperatur sensor och automatisera det hela.
 
Öppnade och kollade lite mer noga nu

Fläkten är kopplad med stickpropp och uttaget styrs av en vanlig strömbrytare

Själva fläkten
Närbild av ett svart utblåsrör med synliga fläktgaller och ansluten stickpropp, monterat på trägolv med spill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elen
Elektrisk anslutning med fläkt, stickpropp och strömbrytare samt kablar och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstår inte hur den styrs när den slås av ibland?

Eller är det nån typ av kontakt som sitter på röret på första bilden? Det röret blåser det varmluft ur men rakt bakåt...
Kommer ihåg att jag tänkt om man skulle kapa det röret, vinkla ut och dra det genom väggen till köket som är bakom kaminen. Idag blir det 30grader i rummet och det är som att gå in i en iskall vägg när man går ut i hallen som är till vänster

Eldstad med öppen spis och ett flexibelt rör som leder värme, möbler och konst på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jayal1972 skrev:
Min badrumsfläkt hade en manuel varvtalsregulator.
Efter nogrann research (så att det fungerade med min badrumsfläkt) så installerade jag nedanstående.
[länk]
Verkar finnas i en ny version nu:
[länk]

Installerade även två stycken fuktmätare
[länk]
och du behöver en bridge:
[länk]
så nu är fläkten programmerad att gå i 30 minuter om ett visst fuktvärde överskrids.
Har fungerat klockrent i mer än ett år utan problem.
Du skulle kunna koppla en temperatur sensor och automatisera det hela.
Tidigare hade jag en sån värmeförflyttare, ett 100mm rör med en liten fläkt, enda som hände var att det lät i rummet så man kunde inte sitta där och inte blev det varmare i köket heller...

Men man kunde kanske använda en termostat till fläkten
 
Det vita på första bilden ser ut som en enkel termostat, oklart vad den har för uppgift? Enfasfläktars varvtal styrs av spänning, så varvtalsregulator eller transformator som nämnts tidigare
 
P Plutus skrev:
Det vita på första bilden ser ut som en enkel termostat, oklart vad den har för uppgift? Enfasfläktars varvtal styrs av spänning, så varvtalsregulator eller transformator som nämnts tidigare
Ja jag vet inte :D
På andra bilden så är det kabeln från uttaget som kommer bakifrån och från den vita termostaten? den som kommer från vänster om ni blir nå klokare...
Den röda kontakten bör ju vara till motorn

Är det runda en kondensator?

Om det vore så att man kan ha strömmen på alltid och fläkten startar vid en viss temperatur och slår av när det svalnat så vore det ju optimalt men idag går fläkten igång direkt jag klickar på strömbrytaren, kan det vara felkopplat?
 
Jag tror inte att det sitter någon termostat på fläkten möjligen ett överhettningsskydd men jag ser inget.
Och den du ska fråga är någon som säljer hastighetsvariatorer tex dom jag länkade till, kaminmotörer kan ju även ha lite erfarenheter men chansen är betydligt mindre. Att styra med en vanlig termostat går ju men då får du fullt blås hela tiden som du har värme.
Ett säkert kort är ju en transformator men den kostar lite mer och kräver lite mer installation.
Ps
Ja det runda är en kondensator som måste till för att omvandla enfas till trefas eftersom fläkten har en trefasmotor.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Sitter der nåt inbyggt i fläkten då tro som gör att den slår av efter en stund?

Absolut bäst hade ju varit en termostat som styr när den ska gå igång och nåt som sänker farten, men det borde ju gå att lösa.
Får fråga nån elektriker på jobbet
 
Det blir en rätt enkel styrning som vilken elektriker som helst ska fixa, utan problem (y)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.