Hej!

Lite nybörjarvarning här..! Tänkte kolla vad ni har för erfarenhet av att sänka temperaturen under natten, får ni mindre fjärrvärmeförbrukning då? Har inte haft hus så länge och kör nu med 22 grader mellan 15:00 - 22:00 och 19 grader resten av dygnet, jag tycker man borde spara på det, men har hört lite olika. Är 3 grader för stor diff kanske?

Kollade precis min framlednings- / retur-temperatur, har 103,4 in och 50,2 ut. Låter det rimligt, vad kan man ändra för att utnyttja det bättre?

Mvh,
Johan
 
C
Har du den högre temperaturen under så kort tid kan det kaaanske löna sig, men den generella uppfattningen är väl att man förlorar mer på uppvärmningen till 22 grader igen, än vad man sparade på att ha den lägre temperaturen. Undantaget om man åker på semester och har huset 10 grader kallare i två veckor, då lönar det sig förstås.
 
Bättre att sänka temperaturen till 20grader och alltid ha så. Det är väl rätt normal temp att ha tror jag..
 
Ska prova köra 20-21 grader kontinuerligt ett tag och se hur det verkar.

Det finns ju en kurva man kan justera också, när vill man egentligen justera den? Jag antar att någon justering har gjorts av dom tidigare ägarna, men hur vet man egentligen att den är "rätt", och vad kan man uppnå genom att "optimera" den?

Tack för svaren!

/Johan
 
jmowitz skrev:
Hej!

Lite nybörjarvarning här..! Tänkte kolla vad ni har för erfarenhet av att sänka temperaturen under natten, får ni mindre fjärrvärmeförbrukning då? Är 3 grader för stor diff kanske?
Johan
Ja, visst sparar du på nattsänkning med fjärrvärme. Inget problem med stor skillnad egentligen (under förutsättning att temperaturen sjunker bara för att du tillför mindre fjärrvärme, du sparar givetvis inget på att vädra ut värmen eller sänka med AC). I och för sig sparar du ännu mer om du har lägre temperatur på den varma tiden också.

jmowitz skrev:
Kollade precis min framlednings- / retur-temperatur, har 103,4 in och 50,2 ut. Låter det rimligt, vad kan man ändra för att utnyttja det bättre?
Förutsätter att det är på primärsidan, så då kan du inte göra så mycket åt den inkommande temperaturen. Däremot är vattnet du släpper tillbaka ganska varmt. Kan bero på snålt dimensionerat radiatorsystem eller onödigt hög cirkulation. Du måste kolla temperaturen till och från radiatorerna för att veta vad det beror på. Det är dock ingen större katastrof, och om du inte har taxa som straffar höga flöden har du egentligen inget att vinna på att justera det.
 
jmowitz skrev:
Det finns ju en kurva man kan justera också, när vill man egentligen justera den? Jag antar att någon justering har gjorts av dom tidigare ägarna, men hur vet man egentligen att den är "rätt",
Om det är lagom varmt inne oberoende av utetemperaturen är den rätt inställd.
 
Du har å ena sidan en förhöjd förbrukning vid uppvärmning från 19 till 22 grader. Å andra sidan har du en motsvarande sänkt förbrukning då temperaturen skall sjunka från 22 - 19 grader. Dessa borde rimligen ta ut varandra. Däremellan har du en lägre förbrukning vid 19 än 22 grader. Hur stor vinsten blir vet jag inte, men jag har mycket svårt att tro att det inte skulle innebära en vinst. En annan fråga är hur lång tid det tar för temperaturen att öka respektive minska. Har du kollat på en termometer och sett att det hinner sjunka och stiga inom specificerade tidsintervall? Hur som helst lär du inte förlora på det.

Erik
 
Du Bör inte förlora på det ifall du har en reglerutrustning som fungerar perfekt. Normalt pratar man om en förbrukningsminskning med 5% per grad du sänker inomhus. Vid en sänkning under 17 timmar per dygn blir då besparingen 15% *13 /24 (13 beroende på att temperaturen inte direkt blir 19° och ej heller direkt 22°. Vilket borde resultera i en minskning av förbrukningen med ca 8% av uppvärmningskostnade. Tänk då på att i snitt är det 65% av förbrukningen som är värme, resten är varmvatten. Så på värmeräkningen borde det bli ca 5% minskning.
 
mulpac> Du hjälpte mig att höja framledning och minska flödet, tack för de!

Jag undra om samma princip gäller nu när det blir varmare och inte krävs mycket värme, ska man kanske sänka framledningen nu så det inte går onödigt varmt i kulverten på 10m?
 
Hej,
Personligen så kör jag med dagsänkning såhär på våren och senare på hösten. Min givare sitter i skuggan större delen utav dagen så det blir många onödiga kw då solen lyser och ger mer än mina radiatorer - därför sänker jag effekten då. Sen när det blir kallare (sådär framåt 18) så går fv in och stöttar upp till 20 grader. Det har sparat mig en del kw genom åren.

Skulle iof kunna sänka igen på natten, men det tvivlar jag på att man tjänar så mycket på. Det är som tidigare skrivits att man bör sänka under en längre tid (typ 12 tim) för att det ska vara värt något.

Mvh
Jon
 
H
JonN skrev:
Skulle iof kunna sänka igen på natten, men det tvivlar jag på att man tjänar så mycket på. Det är som tidigare skrivits att man bör sänka under en längre tid (typ 12 tim) för att det ska vara värt något.
Mvh
Jon
Men den åsikten är inte baserad på några fakta.
Då bör det inte heller om ditt resonemang är riktigt dra mer energi om man höjer temperaturen några grader, bara man inte överskrider 12 timmar.
Du har uppfunnit en evighetsmaskin. Var vänlig ta patent så vi andra kan dra nytta av innovationen.:)
 
JonN skrev:
Skulle iof kunna sänka igen på natten, men det tvivlar jag på att man tjänar så mycket på. Det är som tidigare skrivits att man bör sänka under en längre tid (typ 12 tim) för att det ska vara värt något.
Det är helt riktigt att man tjänar mer på att sänka längre tid. 12h ger en 4ggr större vinst än 3h. Men det kanske de flesta förstår ändå ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.