Hej! Har en CTC V20 kombipanna utan ackumulatortank.
Primära uppvärmningen just nu är el. Ligger runt 70° på pannan med bara el.

Har fått pannan sotad nu och besiktigad då mina tankar har gått att börja stödelda. Men vill höra mig för så jag inte gör något galet.

Tänkte om man ställer ner på vredet för el så att man ligger runt 40-50° i pannan kontinuerligt, sen när man ska te.x duscha så eldar man upp pannan till ca. 70-80°.

Låter detta rimligt? Finns det någon risk med detta?
Kan det hända att det blir för kall framledningstemperatur till elementen?
 
Nja, risk att 50⁰ är lite lågt för att kunna hålla rumstemperaturen i Luleå.

Det är inte duscharna som förbrukar energi utan det är uppvärmningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
SpringArne
  • Laddar…
S SpringArne skrev:
Hej! Har en CTC V20 kombipanna utan ackumulatortank.
Primära uppvärmningen just nu är el. Ligger runt 70° på pannan med bara el.

Har fått pannan sotad nu och besiktigad då mina tankar har gått att börja stödelda. Men vill höra mig för så jag inte gör något galet.

Tänkte om man ställer ner på vredet för el så att man ligger runt 40-50° i pannan kontinuerligt, sen när man ska te.x duscha så eldar man upp pannan till ca. 70-80°.

Låter detta rimligt? Finns det någon risk med detta?
Kan det hända att det blir för kall framledningstemperatur till elementen?
Jag gör exakt på det viset.
 
  • Gilla
SpringArne
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, risk att 50⁰ är lite lågt för att kunna hålla rumstemperaturen i Luleå.

Det är inte duscharna som förbrukar energi utan det är uppvärmningen.
Jajuste! Glömde skriva att vi har en LV-Pump som monterades förra året som värmer lagomt bra.
Hade lite strul (och okunskap) förra vintern med att få värme till alla element, så då körde vi nästan bara med lv-pump som uppvärmning.

Okej, sedär. Men borde väl ändå sänka energiförbrukningen lite om jag väljer att dra ner pannan till 50°, möjligtvis 60° kontra vad den ligger på nu?
 
Du har väl en shunt? Det är ju där du ställer hur mycket värme som levereras till huset. Om pannan står på 50⁰ eller 90⁰ spelar inte jättestor roll om du ändå bara ska ha 40⁰ ut i systemet.
Vad är syftet med manövern?
 
Strip Strip skrev:
Du har väl en shunt? Det är ju där du ställer hur mycket värme som levereras till huset. Om pannan står på 50⁰ eller 90⁰ spelar inte jättestor roll om du ändå bara ska ha 40⁰ ut i systemet.
Vad är syftet med manövern?
Japp, har en shunt med en rumsgivare.
Planen är att försöka få ner energiförbrukningen då den inte behöver hålla 90° kontra 50° 🤔 Men det kanske inte är så det fungerar?
 
Du minskar ju värmeförlusterna runt själva pannan, men besparingen där är nog marginell i sammanhanget eldrift. Men nån liten vinst blir det ju naturligtvis. Om inte annat får du ju lite marginal om du känner för att tända en brasa.

Vill du spara energi lite mer märkbart, får du sänka utgående temperatur från shunten.
 
Skissa upp hur allt är kopplat.

Hur varmt är det i rummet där pannan står?
Hur varmt/svalt hade ni velat ha i rummet?

Sommartid så är all spillvärme från pannan onödiga förluster.
Vintertid så är det spillvärmen (temperaturskillnaden mellan börvärde och ärvärde) från rummet ut utomhus som är onödiga förluster.

Edit:
En 10 minuters dusch förbrukar ca 5 kWh energi.
https://www.fortum.se/om-oss/nyheter/blogg/sa-far-du-ner-elkostnaderna
5 duschar per dag kostar ca 750 kWh per månad och ca 9 125 kWh per år.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.