Hej

Jag har precis köpt ett hus med bastu.
Takhöjden är ganska hög i bastun så jag funderar på att sänka taket.
Dels för att uppvärmningen ska gå fortare, dels för att det ska bli mysigare.
Jag tänkte även sätta in spottar i taket.

Hur ska man gå till väga?
Vilka "skickt" ska taket bestå av?
Visst måste man ha någon form av fuktspärr över takpanelen som hindrar varm fuktig luft ftån att tränga upp i isoleringen?

Var hittar man snygga bastu-spottar?

Tacksam för tips.

/Ansy
 
Fuktspärren bör ju redan finnas i nuvarande takpanel. Du ska således inte ha någon fler fuktspärr i det nedreglade taket.

Spottar funkar inte i en bastu pga den höga värmen, så du får hitta någon alternativ lösning. Det närmaste som funkar är fiberoptik, men de ger begränsat med ljus och måste sannolikt kombineras med t ex belysning under lavarna.
 
Annars är det väldigt mysigt att bara tända vanliga ljus.
 
Undrar om inte Ifö har spottar som är avsedda för bastu. Det är då utanpåliggnade "puckar" av porslin.
 
Hemmakatten
Tvivlar på att Ifö har spottar för bastutak. Om de har det så har jag i så fall missat det. Letade nämligen i månader efter spottar till bastun. Slutade med att vi gav upp och har nu beställt och fått två lampor som skall sitta infällda i väggen ca 40 cm ovan golv.
 
Jag vet att jag sett dem på ngt. byggvaruhus också, kan ha varit bauhaus.
 
Hemmakatten
Det var som fasiken! Dessa hade jag missat totalt, och ändå har jag varit inne påIfö's sida en hel del. Har köpt lampor till förråd och till gästtoa från dem. Jaja, nu har vi de lampor vi har till bastun, iofs jättesnygga men 2 st á drygt 2.000:- styck är väl ungefär 10ggr mer än vad Ifö kostar... Lite snopet känns det allt. :surprised:
 
Hej igen tack för svaren.
Bra att veta det där om spotarna.
Men tillbaka till själva taket.
Ingen fuktspärr alltså.
Men det behövs väl isolering mellan det gammla och nya taket?
Sen då är det reglar och takpanel som gäller?

/Ansy
 
Ansy_74 skrev:
Hej igen tack för svaren.
Bra att veta det där om spotarna.
Men tillbaka till själva taket.
Ingen fuktspärr alltså.
Men det behövs väl isolering mellan det gammla och nya taket?
Sen då är det reglar och takpanel som gäller?

/Ansy
Isolering av det nedreglade taket kan nog göra uppvärmningen lite snabbare, men något krav är det inte. Den främsta anledningen till att man vanligtvis isolerar det nedreglade taket vid nybygge av bastu är att skona diffspärren (plasten) under panelen i det "ordinarie" innertaket. Den pallar nämligen inte bastuvärmen. Då du har en befintlig bastu bör någon redan ha tänkt på detta, men det är såklart ingen garanti.

Jag skulle ha reglat ner till ca 2-2,10 m takhöjd och lagt på 50 mm isolering på det nya innertaket.
 
Ansy_74 skrev:
Hej

Jag har precis köpt ett hus med bastu.
Takhöjden är ganska hög i bastun så jag funderar på att sänka taket.

Tacksam för tips.

/Ansy
Alternativt kan du justera lavhöjden eller komplettera med yttrligare en lave. Viktigt för att få en behagligt varm bastu är att lavhöjden är den rätta, speciellt den översta laven.
 
För att regla ner slår du bara en regel runt väggen i den höjd du vill ha taket (lägg till för spikläkt och panel) sen sätter du tvärgående reglar i dessa med fästvinklar. Snabbt och enkelt, självklart isolerar du mellan reglarna (70:s isolering och 2"x3" reglar är lagom).

Snyggast i belysningsväg tycker jag fiberoptik är och där finns även alternativ som är avsedda för bastu. Tyvärr kostar de en aning. Billigaste hittade jag på Sigro (http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/bastu_avd/ljus/decolight.html) de har höjt priset några hundra sen jag köpte, men detta i kombination med dimmer och du har suverän belysning (om än lite kall i färgen) duger även som "städbelysning".

Lycka till.

(ps är inte proffs ;) )
 
Stort tack för alla svar!

/Ansy
 
Fiber är frågan om man ens ska kalla "belysning". Snarare en mysig stjärnhimmel som kräver kompletterande belysning för att ens hitta lavarna i bastun... Jag förordar belysning under lavarna. Diskret, billigt samt ger en mysig indirekt belysning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.