hej sitter och funderar lite på det här när man sänker taket, hur gör man med den takdosa som redan sitter där? te.x om man sänker 45 kan man sätta en dosa som man tagit bort botten på ovanför eller hur gör man?
Mvh Niclas
 
Det går fint att göra så, alternativt att få fram rören från den gamla dosan och skarva in de i den nya, alternativt helt döda de gamla rören
 
Det finns även förhöjningsringar som man kan klicka ihop till lagom höjd. Dom som jag har kört med var 13mm.
 
Det är inte så lätt att ta av botten, där sitter ju ett järn. Så såga upp och skarva in med flexslang. Jag kapade upp ett 70 mm:s avloppsrör slitsade det på längden så att det gick att klämma ihop och passa i takdoshålet. Sedan långa skruvar M4 tror jag det var.
 
härligt med snabba svar =) men hur brukar elektriker göra, eller hur hade ni gjort?
för det är väl inte okej att bara köra på den gamla takdosan i det gamla taket?
 
Hört talas om bågfil Fixar Krille? Fördelen med en ursågad takdosa är att man enkelt kan ansluta nya rör om man drar det när man ändå håller på att göra om
 
Det är en fördel om kristallkronan inte åker i golvet så lägg undan din bågfil. Såga upp ett större hål och sätt en ny takdosa.
 
Eller förhöjningsringar och längre skruv, borde vara enklast.
 
Den finns takdosor utan ett järn mitt över. Enstos takdosa för att nämna en.

//Patrik
 
Det går säkert att få fast dosan ordentligt utan botten.
 
Enstos takdosa kan jag tänka mig att man kan skruva fast utan botten, även om jag inte själv testat det.

//Patrik
 
men är det helt fel ( inte godkännt då) att inte ha nått imellan nya taket och den gamla dosan? för dum som man är har jag redan satt ett tak (bli ändring på nästa)

är ingen kopplingsdosa utan bara takdosa till lampa, har satt spotlights( med 25mm inbyggnads djup) i taket

Mvh Niclas

vill bara att någon konstaterar att det inte är godkänt (helst någon som vet) om det nu skulle vara så,
så ryker kofoten fram ;)
 
Redigerat:
men om man ska sänka taket för att sätta in spottar och så vill man inte ha ett lamputtag i mitten av rummet eller hål med doslock på. hur skulle man kunna göra då? kanske att lämna en liten prick precis vart dosan är och sen när man behöver komma åt där att göra ett 80 hål !??!?!?!?
 
Sätta upp en ny dosa i en vägg eller sätta ett doslock är det rätta enligt mej.
 
alltså jag har satt ett doslock i taket så jag kommer åt kablarna men har ett mellanrum mot nya taket och den befintliga takdosan, är det okej?

Mvh Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.