Jag har tänkt mig att när jag nu påbörjar en större renovering så ska jag sänka taken med ca 10 cm för att enkelt kunna dra ny/mer el då jag ändå har 2,50 i takhöjd samt installera spotar.

Min tanke är att jag skruvar upp 45x70 i taket längs med befintliga golv/takreglar för övervåning och sen skruvar jag upp 28 x 70 med CC30 i dessa och sen gips/innertak i dessa. Det är så det bör göras eller är något annat sätt bättre kanske?
 
Ola78
Så som du beskriver det bör kunna funka, tänk bara på att du ser till att du har tillräcklig lång skruv när du sätter dina 45*70 reglar. Risken finns annars att tyngden av gipstaket drar ner reglarna annars, en tumregel när det gäller skruv är att skruvens längd bör vara 2 ggr tjockleken på det som man ska skruva upp. Spik brukar tumregeln vara 3 ggr tjockleken.
 
Jag skulle vilja ha isolering i utrymmet också. Blir en finfin skorsten annars vid ev brand
 
Tänk på var spottarna ska sitta innan du bestämmer var reglar och glespanel samt eldragning ska gå.Det gjorde inte jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.