Hej

Har precis köpt min första lägenhet men är en TOTAL byggnovis. Mitt motto i livet har dock alltid varit "learning-by-doing" så varför sluta med det nu :) Hur som helst så skulle jag vilja sänka taket i sovrummet för att kunna sätta dit spotlights. Har läst en del trådar om taksänkning här på forumet och tycker det låter relativt straight forward (får jag väl äta upp senare :)).
Saken är bara den att jag inte vet hur jag ska fästa stålreglarna i tegelväggen?
 
Hej! du kan väl borra,plugga och sedan skruva fast stålreglarna i väggen?
 
Det känns ju som en given lösning men tänkte om det fanns något smartare och enklare sätt. Men om det är den bästa lösningen så har jag ytterligare lite funderingar.

  1. Hur tätt behöver skruvarna sitta?
  2. Hur gör jag detta steg för steg? Borrar genom stålregel rätt in i teglet, pluggar och sedan fäster med skruv?
  3. Borde jag vara försiktig med att inte skruva i tegelstenarnas ytterkanter eller i fogen? Kan isf bli svårt att avgära detta eftersom att det ligger puts på väggen.
 
Kör på alternativ nr 2 och kör på cc 150 fog eller ytterkant tror jag inte spelar så stor roll sålänge du ska sätta ett normalt undertak.
 
Tack!

Då blir det till att köra igång under morgondagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.