Jag skall sätta upp downlights i taket så jag behöver sänka taket 45mm, funderar på att använda plåtreglar istället för trä, men har aldrig användt detta. Skulle detta fungera? ´Har ni bilder är det kanon!
Vilket mellanrum skall det vara på innertak 30cc eller 60cc. Kommer att sätta detta på ett redan befintligt gipstak.

MVH/Dadde
 
Beror väl iofs lite på vad du tänker ha som inertak men för tex gips så ska det vara cc30
 
Det blir kanske inte helt enkelt att hänga ett nytt tak rakt i ett gipstak.. I alla fall inte om du inte kan hitta reglarna som själva gipstaket hänger i och fästa de nya reglarna där..

Riv ner den gamla gipsen annars så förlorar du ingen takhöjd och kan kanske använda befintliga reglar dessutom..
 
Räcker 45mm som avstånd för spottarna?
Eller ska Du öppna upp i det
gamla taket också?

Mvh Putte
 
De gamla reglerna sitter 30cc så jag tänkte fästa plåtreglarna i dem. jag tänker öppna upp det gamla taket bara där spottarna skall sitta så jag får plats med burkarna. Det blir lättare att lägga VP-rör om jag sänker taket med 45mm. Jag har ett platt utetak så det är inte så mkt plats för kablar och burkar.

Mer tips och ideér?

Vad kostar plåtreglar?
Var finns de i Göteborg

MVH/Dadde
 
Den stora frågan.... Är befintligt tak dimensionerat för att hänga ytterligare ett tak till i?
Plåtreglar 45 går lös på säg 17 spänn metern nånstans och sekundärprofil för undertak i samma härad... Vart dem finns i Göteborg?

Förmodligen växer just plåtreglar på bygghandeln :)

Personligen skulle jag ta sekundär profiler i dubbla skikt men det är jag det.. Om nu bef tak pallar ytterligare än 15kg/kvm vill säga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.