Har en liten fundering hur jag ska gå tillväga

kommer att sänka ner mitt innertak för att kunna dra el och gömma undan det och även för spottar/lampor.

Sen ska de utrymmet delas upp i 3 rum. Så blir 2 väggar + en liten ”hall” som byggs upp sen.

vad är bäst/smidigast?
Sänka ner hela taket först eller regla upp rummen och sen sänka efter det?
Vi vill även ha ett slätt tak och blir väl någon typ av gips.
Kör man cc30 i tak för att de inte ska svikta eller funkar 60 med?
Kommer troligtvis bli 90 gips så antar att 30 blir bäst iaf?
 
Om det är normala rum du talar om bör innerväggarna resas innan undertaket. Annars får du dels väggar som inte är stadiga, dels en betydande överhörning (ljudspill) mellan rummen.
 
  • Gilla
PaulineVingen
  • Laddar…
Yes de är innerväggar till vanliga rum.
Okej men då lär jag köra på vägg först och tak sen i respektive rum.

spottar sätter man de i kopplingsdosor eller dras de fram kabel i rör och spottarna har en egen ”dosa”

tänkte så jag vet hur mkt man ska sänka för att få plats med allt. Tänkte i första hand 45x45 reglar i taket.

Och på väggarna 45x45 + osb och gips på 12mm på varje sida. Och sen sätta 45x75 vid dörröppnarna för ett få en rak vägg
 
Dina frågor om spottarna hör nog hemma på elfrågor, där får du bättre svar. Gissningsvis varierar montagesättet beroende på effekt och spänning (stark/svag). Det nödvändiga avståndet mellan undertak och vanligt tak är ju viktigt att få koll på.

En innervägg behöver inte vara kraftigare än 45 mm djupa reglar samt OSB och gips på ömse sidor. Problemet är att mycket 45x45 virke som säljs är av dålig kvalitet, med många kvistar och ofta krokigt. Kan du inte få tag i virke med bra kvalitet eller saknar tillgång till en såg för att klyva ner kraftigare dimensioner, så är det många gånger bättre att gå upp i tjocklek.Själv skulle jag aldrig välja en mindre dimension än 45x70 mm. En bra metod för någon som är ovan är att använda plåtreglar som över- respektive underliggare och träreglar som stående lätt inspända i plåtreglarna.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Dina frågor om spottarna hör nog hemma på elfrågor, där får du bättre svar. Gissningsvis varierar montagesättet beroende på effekt och spänning (stark/svag). Det nödvändiga avståndet mellan undertak och vanligt tak är ju viktigt att få koll på.

En innervägg behöver inte vara kraftigare än 45 mm djupa reglar samt OSB och gips på ömse sidor. Problemet är att mycket 45x45 virke som säljs är av dålig kvalitet, med många kvistar och ofta krokigt. Kan du inte få tag i virke med bra kvalitet eller saknar tillgång till en såg för att klyva ner kraftigare dimensioner, så är det många gånger bättre att gå upp i tjocklek.Själv skulle jag aldrig välja en mindre dimension än 45x70 mm. En bra metod för någon som är ovan är att använda plåtreglar som över- respektive underliggare och träreglar som stående lätt inspända i plåtreglarna.

Har en liten fundering.

Där väggen ska upp är mellan 2 fönster och har plats för 24+45+24 ungefär.
Om du kör 45x70 reglar ställer du dom med 70 längst med väggen då för att få smalare vägg?

För kommer få svårt att ha 45z70 reglar med 70 som tjockleken

Hoppas du förstår =)
 
Det finns ju en del varanter med annat skivmaterial. lite beroende på vilken sorts ytskikt (färg, tapeter etc) du vill använda. Annars får du ställa 45x70 på fel håll.
 
Ska kolla över vad bygghandeln har för kvalitet på 45 reglarna. Men du rekomenderar att köra stålskenor i golv och tak för en som inte gjort de förut?
 
Det är faktiskt enklare med stålskenor när det gäller att få golv och takskenorna helt i liv.
 
J justusandersson skrev:
Det är faktiskt enklare med stålskenor när det gäller att få golv och takskenorna helt i liv.
Kan bara hålla med, klicka fast stålskenor var nog det enklaste jag gjort, det var det första rummet jag byggde som nyinflyttad i hus.
 
M Mlindahl skrev:
Yes de är innerväggar till vanliga rum.
Okej men då lär jag köra på vägg först och tak sen i respektive rum.

spottar sätter man de i kopplingsdosor eller dras de fram kabel i rör och spottarna har en egen ”dosa”

tänkte så jag vet hur mkt man ska sänka för att få plats med allt. Tänkte i första hand 45x45 reglar i taket.

Och på väggarna 45x45 + osb och gips på 12mm på varje sida. Och sen sätta 45x75 vid dörröppnarna för ett få en rak vägg
Angående regeltjocklek i taket så är det spottarna som styr. Dels har de ju en egen höjd, sedan ska det vara luft ovanför och runtomkring för att ta hand om värmen.
Du bör ha cc30 mellan reglarna, förskjut skarvarna, skruva tätt.
 
Väggarn blev stålskenor i tak och golv med 45x70 reglar på cc30 för att få de rejält stabilt.
Snart klar med dom det.

Taket har jag funderingarna på att lägga 45x45 längsgående i taket och loda in det och sen glespanel 28x70 och som du sa Sir Duke att sätta dom cc30 för att få så jämt tak som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.