Hej

Jag har äntligen kommit underfund med att spotlights är snyggare än träpaneler.

Hallen som jag vill installera spottar i är 6m lång och 1,6m bred, taket idag består av träpaneler som jag har tänkt att riva ner. Under träpanelerna är det gipsskiva. På den har jag tänkt att montera reglar och sänka taket för att sedan montera fast spottarna i den nya gipsskivan som jag skruvar fast i reglarna. Så ser planen ut, men det är vissa farhågor jag har och vill gärna höra med er vad ni tror och tycker.

Det jag är främst orolig över det är brandsäkerhet, Jag vill sänka taket tillräckligt för att det inte ska utföra någon brandfara, men jag vill givetvis sänka så lite som möjligt. Huset är från 1969.
En ide är att sänka taket med 45x45 reglar och montera 6st spottar växelvis, 2 rader. Dessa har jag tänkt att använda ( http://www.bauhaus.se/spot-downlight-ecolite-iris-vit-3x3-5w-led-ip44.html ).

Vad tror ni ?
1. Hur mkt ska jag sänka taket med för att det inte ska utgöra någon brandfara ? Tror ni att det räcker med 45x45 reglar och de föreslagna spottarna ?

2. Klassas gipsskivan som "brandsäker" ?

3. Förslag på antal och typ av led jag borde använda. Känner dock inte för att ge 1000kr/st.

4. Förslag på hur jag ska placera dem ? En rad eller två rader där ena raden är förskjuten i förhållande till den andra.

Vill tacka dig på förhand som orkade läsa detta :p. Har du förslag/svar på ovanstående så är jag ännu mer tacksam.
 
  • Gilla
aleand och 1 till
  • Laddar…
tommib
Hej och välkommen till forumet!

Gipsskivan klassas som icke brännbar. Det är inte så superviktigt om du monterar LED, då är det istället kylningen för armaturen som avgör. Du kan komma ner till 22mm läkt + 13mm gips = 35mm om du använder lågbyggande spottar. Kolla på t.ex. http://elbutik.se/product.html/malmbergs-md-99-led-5w-vit500ma-ip44?category_id=15204 som kostar 169kr/st. Till den behöver du ett lämpligt drivdon t.ex. http://elbutik.se/product.html/malmbergs-led-driver-50w?category_id=15204 och lite kablar samt en förgreningsdosa.

Det blir lite billigare än de du hade tänkt dig, du får dessutom bara ett drivdon. Ev måste du regla ner de 45mm du hade tänkt för att kunna putta upp drivdonet genom ett av spothålen. Om du kan lösa monteringen på annat sätt kan du ev köra den lägre lösningen.

Installationen är behörighetskrävande, så ta kontakt med en elektriker som kan göra den åt dig.

Det estetiska måste man nästan ha en bild på hallen för att bedöma.
 
Kolla Malmbergs MD-99 led spot.
Inbyggnads djup på under 3 cm.
Går även att montera i apparatdosa, om du vill ha extra brand säkerhet.
Blir ju bara sänka 5 cm isf, gjorde så när ja byggde in dom.
 
Hehe tommib hann posta ett inlägg medans ja skrev mitt ;)
 
vad har du ovanför? sågade själv upp ett hål i taket och tryckte på bunkar, bifoga en bild då det låter tokigt men fungerade bra, jag sänkte endast med en 22 mm + gips...

P1010195.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, det var ett bra förslag. Pottor är inte så dumt ändå, även om det är LED. Om du har gips i taket kan du ju såga ett hål i gipsen och lägga upp en potta om det går. Om du kan göra så kan du egentligen skruva i gips direkt ovanpå det gamla gipset (men du måste pricka reglarna bakom, använd skruv för dubbelgips) och sen borra upp hål för spottarna i det. Förutsättningen är dock att det går att få upp en potta per spot och på något sätt dessutom dra slang mellan dem och hitta ett ställe att gömma drivdonet på. Renoveringsgips 6mm är nog för tunnt för att få upp i taket men en vanlig 13mm går bra och då bygger du bara just 13mm.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Tack för bra och utförliga svar. Malbergs spottarna hade jag ingen koll på, definitivt värt att titta mer på.

Ang. behörighets krävande arbete, gäller det enbart för elen eller gäller det för hela jobbet ?

Min plan är att jag förbereder så mkt det går, dvs. jag rycker ner träpanelerna. Hittar reglarna som gipsskivan sitter fast i och i dem drar jag nya 45x45 reglar med c-c 300mm. Därefter får en elektriker dra elen för spottarna, slutligen monterar jag spottarna och skruvar nya gipsskivan i reglarna. Sen återstår spackling slipning och målning.

Vad tror ni ?
 
tommib
Det gäller för elen, men i det räknas även in monteringen av slang för kabeln samt pottorna för spottarna. Om du diskuterar med en elektriker innan du gör något så kan denne delegera en del av jobbet till dig men hen kan också säga nej. Då tar du en annan elektriker....

Det är mycket enklare att lägga upp slangarna innan du skruvar upp den nya gipsen. Det är också lättare att ta med elektrikern redan i planeringsstadiet så att du inte måste göra om något för att du inte har tänkt på något...
 
Återigen tack för hjälpen. Jag ska ta kontakt med en elektriker. Har du kanske tips på nån bra & billig ( svår kombo kanske ) elektriker i sthlms län ? Södra delen
 
tommib
Skulle jag ha det så håller jag hårt i vederbörande, men nej, inget speciellt tips. Lägg ut en fråga på typ offerta.se eller brabyggare.se så kan du se om någon svarar.
 
Får en liten fundering ang malmbergs spottar.
Det anges "OBS! Minsta avstånd till brännbart material 0,2 m" i produktspecen. Räknas träreglar hit? Gips ska ju reglas med CC30, så några 20cm får man aldrig där.
 
Bra poäng !

Då kanske stålreglar är att föredra.
 
  • Gilla
xibeca
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.