Om jag väljer att använda stålreglar (har hunnit gå i tankar från träreglar, till stålreglar, till träreglar och tillbaka till stålreglar då det verkar vara enklare och mer hanterbart som ensam byggare) för att sänka innertaket. Hur ska jag då tänka när jag ska regla i bredare/längre rum (t.ex. 4 x 3.80m).

Vill sänka taket så lite som möjligt och vill ha spottar. Tanken är att sätta skenor på väggen och lägga reglar mellan dessa. Stålskenan och reglarna finns på byggmax i 3 meterslängder. Skarvar jag reglarna som inte räcker över till andra sidan där den andra stålskenan sitter? Räcker det att sätta hålband i reglarna ( vilket avstånd) mellan skenorna?

Eller ska man använda sig av väggskenor, primärreglar och hattprofiler istället för bara väggskenor och reglar?
 
väggskenor, primärreglar och hattprofiler skulle jag säga... Alternativt kan du ju fästa reglarna i taket med skruv/bricka...
 
Om jag fäster reglar direkt mot taket så är väl problemet att det kanske inte blir helt vågrätt om jag förutsätter att betongtaket inte är 100% i våg. Då kommer dock nästa fråga. Skulle det synas ngt om taket diffar någon centimeter från ena till den andra sidan?

Hur tätt i taket behöver infästningarna i reglarna sitta?
 
Om man ändå växlar tillbaka till trä....
Kan man regla upp med 28x70 mot tak och tvärs dessa lägga likadana 28x70 cc 30? Isf hur tätt ska reglarna ligga?
 
30cc är rekommendationen men jag har alltid kört med 45 och 90 skivor.
Håll koll på avstånd och använd kilar för att få det plant så ska det bli bra.
Enligt reglerna får man inte använda plastpluggar i taket p.g.a brandrisk att de smälter och taket faller ner.
 
30cc är rekommendationen men jag har alltid kört med 45 och 90 skivor.
Håll koll på avstånd och använd kilar för att få det plant så ska det bli bra.
Enligt reglerna får man inte använda plastpluggar i taket p.g.a brandrisk att de smälter och taket faller ner.
 
anders07 skrev:
30cc är rekommendationen men jag har alltid kört med 45 och 90 skivor.
Håll koll på avstånd och använd kilar för att få det plant så ska det bli bra.
Enligt reglerna får man inte använda plastpluggar i taket p.g.a brandrisk att de smälter och taket faller ner.

jag tänkte mer på avståndet på reglarna man sätter direkt mot taket. Inte de reglarna som man fäster gipsen i. Dvs reglarna man fäster glesen i i
 
Med 28 mm virke skulle jag inte sätt mer än max. 45cc där också.
 
Kikade lite på http://www.europrofil.se/index.php?page=fribaerande-2
stomme.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hag har förstått det rätt att man inte spänner fast ngt i taket med den tekniken? utan att man endast kör bandstål alternativt sekundärregel liggandes på ovankant på väggskenan? Isf skulle det inte behöva borras särskilt mkt
 
andreas.mehlin skrev:
Om jag fäster reglar direkt mot taket så är väl problemet att det kanske inte blir helt vågrätt om jag förutsätter att betongtaket inte är 100% i våg. Då kommer dock nästa fråga. Skulle det synas ngt om taket diffar någon centimeter från ena till den andra sidan?

Hur tätt i taket behöver infästningarna i reglarna sitta?
Om du tycker det ser rakt ut nu så tycker du nog det ser rakt ut med ett lager reglar och skivor på. Men det är väl bara att kolla med vattenpass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.