Hej,

Ska sänka taket i köket för infällning av spottar. Det är hårdbetong i både vägg och tak. Rummet är 3920 x 2910mm. Nuvarande tak verkar vara ganska jämnt och i våg.

Har fått tipset att använda 45x70 reglar som jag fäster med betongskruv rakt upp i taket.
Om jag ska använda träreglar, hur tätt behöver jag skruva i taket?

Själv tänkte jag på plåtreglar men kan ha missförstått hur de ska användas.
Min tanke var att montera primärregel på de båda långsidorna på väggen och sen sekundärregel S 25/85 som jag stoppar in i primärregeln. Men här misstänker jag att jag tänkt fel. Är det korrekt att göra så, eller är det egentligen meningen att sekundärregeln ska skruvas under primärregeln?
 
Jag sänkte taket i mitt förra kök. Då använde jag 45x70 träreglar och spikplugg.
Oavsett om du använder betongskruv eller plugg så behöver du inte överdriva mängden skruv. Jag skulle säga ca cc 1000, så om du skruvar reglarna på längden (3920) så blir det bra med 4 skruv.

Jag kikade lite på plåtreglar också men jag valde trä av gammal vana.
Fördelen med plåtreglar är att det redan finns hål i dom för kabeldragningen.
 
maah maah skrev:
Jag sänkte taket i mitt förra kök. Då använde jag 45x70 träreglar och spikplugg.
Oavsett om du använder betongskruv eller plugg så behöver du inte överdriva mängden skruv. Jag skulle säga ca cc 1000, så om du skruvar reglarna på längden (3920) så blir det bra med 4 skruv.
Trodde jag skulle behöva skruva betydligt mer med en jäkla massa borrande :) (blir ändå många hål)

Det lutar åt träreglar då det blir betydligt billigare.

Tack för svaret!
 
En betongskruv från Fischer klarar 160kg + i betong och nedböjningen på en 45x70 regel är i stort sett obefintlig på cc 1000 med takgips under.

OBS! Inte vetenskapligt uträknat, går mest på sunt förnuft :)
 
maah maah skrev:
En betongskruv från Fischer klarar 160kg + i betong och nedböjningen på en 45x70 regel är i stort sett obefintlig på cc 1000 med takgips under.

OBS! Inte vetenskapligt uträknat, går mest på sunt förnuft :)
Hur långa skruvs behövs det, räcker det med 90mm?
 
M Mattias_Jönsson skrev:
Hur långa skruvs behövs det, räcker det med 90mm?
Åt vilket skall regeln sitta?
 
K Kane skrev:
Åt vilket skall regeln sitta?
Jag ska sänka 45 mm. Missade skriva det i texten men står i ämnesraden.
 
H
M Mattias_Jönsson skrev:
Hur långa skruvs behövs det, räcker det med 90mm?
beror lite när du får skruven att sitta i betong. kan ju vara puts eller spackel innan betong
 
H
har du total tagit bort tanken på plåtregler?
 
henke_benke skrev:
beror lite när du får skruven att sitta i betong. kan ju vara puts eller spackel innan betong
Vad jag kan se är det ingen puts eller spackel innan betongen. Har område där det stått inbyggnadsgarderober som jag rivit bort och där är helt bart och i princip samma nivå som övriga taket, bara färgen som ger ytterst liten höjdskillnad.

Har inte helt slopat tankarna på plåtreglar, jag funderar fram och tillbaka på mycket :) (totalrenovering av kök)
 
H
kort plank eller slätt gips?
 
henke_benke skrev:
kort plank eller slätt gips?
Det ska sätta upp gips i taket, ett lager som ska bli helt slätt.
 
L Leif i Skåne skrev:
[länk]
Se Inlägg #122

45x45 fästes med spikplugg 3 st / läkt sedan glespanel 28x70 där gips skall skruvas. Nu får man ett installations utrymme för alla elrör.
Tack för tipset men det blir för mycket sänkning. 45 mm + 13 mm gips är max och det blir perfekt.
 
Tänk på minsta djup för spottarna om det är planen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.