Tjena

Hade tänkt att sänka en del av taket i vardagsrummet för att bygga in downlights . Men nu är det så att det sitter ett antal apparat dosor några centimeter ner på väggen.
Hur löser man det på smidigaste sätt?

/Johan
 
Redigerat:
Man kör ett nytt doshål nedanför den nya tänkta takhöjden.
Sen har man skaffat nya dosor som förs in i hålet utifrån och vanligtvis kallas senildosor.
Sedan bankar du sönder de gamla dosorna (var rädd om kabeln!) tills du har enbart slang/rör i hålet där dosan satt.

I bästa fall kom de gamla kablarna nedifrån, då är det bara att klippa av gammal rör/slang och ansluta din nya senildosa.
Om de gamla ledningarna kommer uppifrån behöver du förlänga kabel+rör/slang ner till nya dosan, genom att byta ut det gamla kablaget mot ny som räcker.


Men om det är så att du bara kommer att bygga över typ halva dina dosor så kan du helt enkelt bara sätta avklippta doslock där. Tänk bara på att det bör finnas tillräckligt med öppning för att få in fingrar/få ut kabel.

Hoppas du fattar :)
 
eller bara sänka taket i mitten av rummet, d.v.s lämna 15-20 cm mot väggen, då brukar dosor och ventilation klara sig...
 
Danne031: Var har du hittat kopplingsdosor a la senil/multi-dosa? Trodde de bara fanns i apparatdose-storlek?

Sitter det kopplingsdosor för högt upp så kan de vara enklare att sätta en takdosa i nya taket och förlänga rören dit.
 
Jag sa aldrig nånting om kopplingsdosor..
 
Fast om det sitter dosor några cm ner från taket är det säkert en kopplingsdosa?

Förövrigt så vore de trevligt med en 80's multidosa!
 
Rrrrr skrev:
Fast om det sitter dosor några cm ner från taket är det säkert en kopplingsdosa?
ja iofs, fast jag antog snarare ett gäng lamputtag eftersom han skriver apparatdosor själv i inlägg 1 :)

Många är de gånger man velat ha större seniler ja:D
 
Om en "lekman" skriver apparatdosor kan de vara vad som helst! Samma sak som då folk ringer och vill att man ska komma och byta en "kontakt". Kan vara vad som helst.. strömbrytare, uttag, lamputtag, kopplingsdosa.. ja nästan vad som helst iaf :)
 
Rrrrr skrev:
Om en "lekman" skriver apparatdosor kan de vara vad som helst! Samma sak som då folk ringer och vill att man ska komma och byta en "kontakt". Kan vara vad som helst.. strömbrytare, uttag, lamputtag, kopplingsdosa.. ja nästan vad som helst iaf :)
Skriver jag apparatdosor så menar jag det också, det handlar om lamputtag alltså..
 
Ah ok då är de mindre problem. Kommer hela dosan att täckas av de nya taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.