Hej allihopa.
Jag har en 30kvm stuga som står på ca 80cm höga plintar som börjat tippa. Jag skulle vilja ha lite tips om hur ni skulle ha löst problemet. Det är ok att sänka/höja huset men inte att flytta på det.
Tacksam för tips Hus på pelare, grön gräsmatta, oordning med trädgårdsredskap och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husgrund stöttad av provisoriska pelare, gräsmatta, trädgårdsutrustning, lantlig miljö, klart väder, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är huset ursprungligen byggt på den höjden av en anledning tex risk för översvämning?
Finns tex avlopp eller annat undertill att ta hänsyn till?
 
Lite större än bod. Lyfta med domrafter och palla under med tufft virke. Sen ta bort och byta dom plintar som är, med att gräva en grop ca 400X400 och gjuta nya plintar. Att gorpen ska vara 400X400 är för att det ska bli en större fot för en plint att stå på. Det måste bära under en plint.
 
  • Gilla
MartinLockner och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle börjat med att stabilisera så det inte lutar mera.

Stockar, plankor, marksten eller vad man haver, in med en domkraft och lyft liiite så dom går in under.
När det är gjort har du tid att fundera hur du ska lösa problemet på riktigt.
 
  • Gilla
MartinLockner
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Är huset ursprungligen byggt på den höjden av en anledning tex risk för översvämning?
Finns tex avlopp eller annat undertill att ta hänsyn till?
Inte vad jag har lyckats lista ut. Inget avlopp i stugan dock så ligger infiltration direkt bakom stugan
 
En förklaring kan vara att förra ägaren fick plintarna gratis och var helblind!
 
  • Haha
  • Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.