I min värmepump sitter en fläkt som spänningsmatas via en transformator.
Jag har idag valt lägsta utgången på trafon som är 115V, men jag vill sänka spänningen ytterligare för att få ner fläktens varvtal.

Hur vet jag vilket motstånd jag ska koppla in för att t.ex. sänka spänningen till 100V?
 
En vartalsregulator kanske kan vara på sin plats?
 
Hur fungerar en varvtalsregulator?

Var kopplar jag in den? Seriellt med kabeln från trafon?
 
tänk på att dom flesta av sådana fläktar bara fungerar med spänning ner till 100V, under det har dom svårt att starta ibland (står bara still och vibrerar).
Om det är en frånluftsvärmepump se upp så du inte får för lågt luftflöde, problem med kompressordriften.
 
Har du för höga flöden kan du j stänga frånluftsventilerna lite och ev. sätta ett spjäll på kanalen före fläkten. Rätt enkelt och effektivt och inte dyrt.
 
Varvtalsreglering kan orsaka brummande oljud från fläktmotorn, det är bättre att transformera ner ytterligare genom att byta transformator.
 
Bra tips!

Mitt "problem" är att jag på lägsta fläktsteget på frånluftsvärmepumpenen fortfarande har mycket höga flöden i ventilaitonsdonen i taket. Det i sin tur skapar ett oväsen som jag inte trivs med.

Jag har testat lite olika lösningar, men tänkte att reglering av fläkten borde vara smidigt.

Om jag stänger donen så ökar väl bara hastigheten på luften in i donet, vilket i sin tur ökar oljudet?

En varvtalsregulator som ersätter trafon verkar smidigt. Ska mäta vilken utgång på trafon som är 230 V och kan sedan kanske koppla in regulatorn uppe vid fläkten.

Något speciellt att tänka på vid inkoppling?
 
Klarar du av lägsta luftflödet för din frånluftsvärmepump annars finns det risk att den kommer avfrosta för ofta och knappt ge någon värme.

Och håller med som skrivits tidigare, hellre trafo än varvtalsregulator.
 
Fläkten i en flvp är också till för att skapa ett litet undertryck i huset i samband med ventilationen. Om detta undertryck försvinner kan varm fuktig inneluft söka sig in i ytterväggar och tak. Kondensering/fuktutfällning kan då ske på helt felaktiga ställen och huset på sikt få allvarliga skador.

Om det fortfarande är mycket höga luftflöden i ventilationsdonen i taket med 115V tror jag du vänt sladdarna upp-och-ner :) Märkeffekt fläkt är?
 
Vad är det för fabrikat på värmepumpen ? Lite lättare att hjälpa till om man vet vilken modell det är - kanske hitta bättre lösningar än att sänka spänningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.