Hej!

Jag håller på med förberedelser för badrum.
Golvet vållar mig en del bekymmer. Framför allt är det bygghöjden som är problemet. Jag ska ha vattenburen golvärme och klinker. Det ska väl gå bra, men det bygger ca: 6-7 cm, det är inte bra.

Kan man då fälla ner golvspån (22 mm) i bjälklaget? Möjligen jacka ur lite i bjälkarna för slangen, för att komma ner ännu lägre.

Bjälklaget är 7,5*20 cm, cc50.
Kan man sätta 2 tum 4 i sidorna och lägga golspån i facket?
Sedan fiberduk, armeringsnät, golvslang och flytspackel

Mycket tacksam för svar.

Mvh // Thomas
 
Jag tänker att du måste sala ner bjälklaget, eller med dina ord "jacka ur" så att du får ner spånet i den nivå du behöver komma. Du ska heller inte fälla in spånet mellan bjälkarna. Slangen monterar du i armeringsnätet som du sedan flytspacklar, precis som jag uppfattar att du tänkt.

Jag fortsätter din fråga lite eftersom jag själv undrar: är det absolut nödvändigt att spånet ligger helt plant emot bjälklaget? Jag tänker att om jag hyvlar ner dem så kanske jag inte helt lyckas med att få allt i våg.
 
Skulle inte fälla ner golvspånskivan mellan bjälkarna. Poängen med den är väl att ge stabilitet och styvhet åt hela golvet, den effekten försvinner nog om man gör på det viset. :confused:
 
B
ja.. den försvinner, av samma anledning att en skarv mellan två skivor är bättre ur böjstyvhet att ha MELLAN två reglar, och där limma sponten.

Alla som läst lite konstruktionsteknik minns nog detta....

en balk, eller skiva som är hel vid stödpunkten ger en mycket styvare konstruktion
 
Jag skulle tro att den konstruktionen fungerar.
Kolla med spackeltillverkaren vilka krav dom har på underlaget när du gör en flytande konstruktion. Kolla också om du inte ska ha rörelsemån runt alla fasta installationer som väggar, rör och golvbrunn.
 
Jag har pratat med expertis om detta nu. Det är inga problem säger de.
Limma och skruva reglar på sidan av träbjälken, 2,2 cm ner och lägga i golvspånet. De är vanligt förekommande vid renoveringar. Sedan en fiberduk (eller vad det var) och armering ,slang, 3 cm gjuten platta + fall och klinker.
 
B
visst är det så, men det blir inte lika stabilt....

men en kompis gjorde så i sin hall, men han la dubbla golvgips på spånet, sen flytspacklade han in slangen... det blev stabilt.
 
Boan skrev:
ja.. den försvinner, av samma anledning att en skarv mellan två skivor är bättre ur böjstyvhet att ha MELLAN två reglar, och där limma sponten.

Alla som läst lite konstruktionsteknik minns nog detta....

en balk, eller skiva som är hel vid stödpunkten ger en mycket styvare konstruktion
Jag kan köpa teorin, men i praktiken? Har du eller någon annan du hört om tex gipsat väggar och golv enligt den principen?

Som fråga på ditt senaste inlägg: skulle han gjort så även om det var ett tätskikt på? Känns osäkert om det blir rörelser...
 
Boan skrev:
visst är det så, men det blir inte lika stabilt....
Självklart inte, men det räcker ju om det blir tillräckligt stabilt...

men en kompis gjorde så i sin hall, men han la dubbla golvgips på spånet, sen flytspacklade han in slangen... det blev stabilt.
Vad var poängen med dubbla golvgips ovanpå spånet? Då kunde han ju lika gärna ha lagt spånet på reglarna och flytspacklat direkt på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.