Hej

För en tid sedan drog jag igång en tråd i sektionen "altan och uteplats" som avhandlar om jag ska låta badtunnan stå kvar på sin vagn eller inte.

https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/272878-smakrad-tips-kring-podie-badtunna.html

Eftersom jag nu är mer och mer inne på att istället göra tvärt om och gräva ner tunnan försöker jag återuppliva spörsmålet igen med nya frågeställningar.

Om jag vill gräva ner en badtunna i trä precis vid en slänt på en kulle, hur ska jag då gå till väga för att skydda den mot fukt, ge bra dränering samt ett stadigt fundament? Tunnan väger ju en hel del när den är full med vatten. Den tilltänkta placeringen i den branta slänten kommer göra att halva tunnan kommer "i dagen", så det är ingen total nedsänkning av tunnan det är frågan om.

Jag har redan massor av idéer på hur jag ska utforma själva platsen, det jag vill ha åsikter kring är själva tekniska biten, dräneringen, fuktskyddet, samt fundamentet.

Tack på förhand!
 
Det borde finnas en hel del information om hur man gör detta för pooler, från tillverkare och återförsäljare såväl som i forum för pooler, typ installatonsanvisningar, tänker jag ;)

Du bör nog isolera tunnan mot marken också.
 
Ställ den på något torrt, återfyll inte lägg trall över öppningen?
 
Jag skulle inte ha en grässlänt upp till badet bara. Åtminstone på ett ställe är det ett måste att ha en hårdgjord yta(typ trall)
Annars tror jag det blir gegga av hela kullen.

Jag hade satt podränskivor på de sidor av tunnan som är mot mark samt under tunnan.
Ett bra bärlager i singel känns nödvändigt. Sen är det bara att återfylla.
 
Tack för alla svar, bra tips från alla er!

Jag ska kolla upp "pooltråden" och se vad som finns att hämta där. Tänker att en betydande skillnad är att pooler ofta är gjorda i plast/betong som inte ruttnar, men någon form av dränering kanske finns ändå?. Isolera mot marken skriver du, förslag på material? Det blir ju en del vikt. Värmen stiger ju uppåt och när väl aggregatet är igång så här värmen svår att hejda, så frågan är om det verkligen behövs? Isolationslock för uppvärmning av vinterbad och isolering mot kanterna är jag med på.

Pordrän är ju intressant, hur gör man för att lösa kurvaturen hos tunnan? Skivorna är ju raka. Kapa upp dessa i mindre bitar typ 20cm breda? Är pordrän böjligt? Något speciellt material utanför skivorna?

Återfylla eller inte, här får jag två olika bud. Jag antar att ni menar huruvida tunnan ska vara vattenfylld mellan baden eller inte? På vintern har jag nu lärt mig att man inte ska ha tunnan fylld.

Jag har även ambitionen att plasta in tunnan (invändigt), det kanske påverkar argumenten? I detta kommer sittbritsarna att sänkas en aning. baddjupet är en meter men man sitter ändå med torra axlar. Är tunnan plastad vet jag att man reducerar vattenläckage och det är inte lika nödvändigt att hålla tunnan fylld.

Trall/plattbeläggning kommer till. Samt en "brygga" från under delen av slänten, för skötsel och underhåll av kaminen. Tänker att tunnans kant kommer sticka upp ca 20 cm från marken. Har man väl kommit så långt, som att själva tunnan är klar har man ju massor av kul "pynt" man kan ägna sig åt: Podier/krokar för lyktor, stereolösning, handdukshängare, vedförråd, cirkulationspump, lock, planteringar för insynsskydd och atmosfär osv...

Men spåna på, allt är intressant att ta del av. Vet inte när detta blir av. På semestern i sommar är det nog mer aktuellt med carport tyvärr, trots att det här är roligare och man vill ju även kunna bada under tiden. Hade gärna haft det färdigt till syrrans trettioårsfest på midsommar, men det är väl naivt. Kanske ska utnyttja släpvagnen en sista gång och rulla ner tunnan till sjön istället, då ska man bara lösa problemet med att fylla den.... Hmmm :rolleyes:
 
Keexet skrev:
Tack för alla svar, bra tips från alla er!

Jag ska kolla upp "pooltråden" och se vad som finns att hämta där. Tänker att en betydande skillnad är att pooler ofta är gjorda i plast/betong som inte ruttnar, men någon form av dränering kanske finns ändå?. Isolera mot marken skriver du, förslag på material? Det blir ju en del vikt. Värmen stiger ju uppåt och när väl aggregatet är igång så här värmen svår att hejda, så frågan är om det verkligen behövs? Isolationslock för uppvärmning av vinterbad och isolering mot kanterna är jag med på.
För isolering mot marken kan du använda prodrän som någon nämnde, eller någon form av cellplast. Det funkar både under och runt poolen. Används till allt från vägbyggen till husgrunder, så det lär hålla för en pool också. Det finns dock olika cellplast för olika belastning, så ta en som håller. Finns på alla byggmarknader.

Marken kommer säkert att kyla rätt bra om du inte har någon isolering. Den kommer att tjäna in sig snabbt det är jag övertygad om.

Keexet skrev:
Pordrän är ju intressant, hur gör man för att lösa kurvaturen hos tunnan? Skivorna är ju raka. Kapa upp dessa i mindre
bitar typ 20cm breda? Är pordrän böjligt? Något speciellt material utanför skivorna?
Ja, man får nog göra typ stavar. Viss flexibilitet finns nog, men inte mycket
Jag har inte jobbat med pordrän själv, men skulle tro att en duk är lämplig utanför. Men kolla med pordrän, de har säkert installationsmanualer för hur man ska göra.


Keexet skrev:
Återfylla eller inte, här får jag två olika bud. Jag antar att ni menar huruvida tunnan ska vara vattenfylld mellan baden eller inte? På vintern har jag nu lärt mig att man inte ska ha tunnan fylld.
Jag tror andemeningen var att inte återfylla jord ända in mot tunnan, men visst kan du göra det om du vill, många pooler är nedgrävda. Se som sagt bara till att ha isolering emellan. Annars kommer du lägga en hel del värme på att värma upp marken. Om du inte ska ha poolen varm mellan baden, utan bara elda när du badar, då kan du nog skippa isolering, men måste ändå se till att dränera marken runt poolen.

Keexet skrev:
Jag har även ambitionen att plasta in tunnan (invändigt), det kanske påverkar argumenten? I detta kommer sittbritsarna att sänkas en aning. baddjupet är en meter men man sitter ändå med torra axlar. Är tunnan plastad vet jag att man reducerar vattenläckage och det är inte lika nödvändigt att hålla tunnan fylld.
Ja, tanken slår mig angående träet, oavsett om du plastar eller inte, om du har tunnan stående med vatten i, och har poolen, i någon del, nedsänkt i marken, dvs träet har vatten på ena sidan och mark på den andra. Då har träet små möjligheter att andas, och har ett stort vattentryck på minst en sida, risken för rötangrepp känns uppenbar. Om du plastar in insidan, så kan träet aldrig andas åt det hållet, och ev. vattentryck från andra sidan riskerar förstöra träet. Även om man dränerar så kan man inte räkna med att det är fuktfritt.

Plötsligt blir jag tveksam till att ha en trätunna som är nedsänkt i marken. jag har ingen egen erfarenhet, så jag vet inte. Men du ska nog ta och kolla upp det där både två och tre gånger innan du genomför denna manöver.
 
Tack för dina svar. Trevligt med lite debatt i ämnet, fler får gärna haka på. Jag är långt ifrån bestämd i hur detta ska gå till, om det ska gå till, så jag lyssnar gärna på vad "massans sanning" har att säga.

Ja om man ska göra denna operation är det nog bra med isolation när man ändå har möjligheten. Gräva grop, fylla med singel för dränering och få ytan i våg, sedan på med cellplast eller pordränskivor för isolation. Kanske att man tar till samma förfarande ut mot kanterna, dvs cellplast/pordrän närmast tunnan och sen singel utanför? Ett förslag som jag fått från annat håll var fuktisoleringsmatta (typ platon för husgrunder), om man "klär in" tunnan med den mattan med piggarna mot träet som oljas in ordentligt och sen kör pordrän och längst ut singel, torde man väl få längst livslängd? Tänker att plastmattan går att få skarvfri varvet runt (under jord) och man får en liten luftspalt närmast träet så inget stående vatten kan fångas upp.

Som jag ser det handlar det om att förlänga tunnans livslängd så mycket som möjligt, eller rättare, att undvika att förkorta den så mycket som möjligt. Att trägrejer som konstant förvaras utomhus tar stryk efter antal år får man nog räkna med. Ett löstagbart sadeltak i plåt för vinterförvaring kommer nog till när allt grundarbete är färdigt, och under detta kommer det ju vara relativt torrt. Ett "vanligt" lättviktslock av cellplast för isolering vid uppvärmning kommer även det att fabriceras.

Så frågan är om denna tunnas tänkta placering och väl omhändertagande gör att den inte lever längre än den flesta tunnor ändå? Jag menar många bryr sig ju inte om sina tunnor och ruttnar eller torkar bort till obrukbarhet. Och efter tjugotalet år när tunnan kanske inte längre går att rädda, kan man helt sonika sänka ner en ny tunna i gropen om man vill fortsätta bada, eller så har man en jäkligt sjysst solficka i en söderslänt att odla i. :p
 
Jag tänkte också tanken med just platonmatta. Men jag skulle nog, för en applikation som denna med delvis nedgrävning förorda en plastbalja. Särskilt om du ändå funderade på att plasta in trätunnan. Sedan kan du klä den synliga delen med trä. Då har du en tunna som antagligen kommer överleva dig i alla fall ;)

Isoleringen tappar ju sin funktion om du ska ha en ventilerad luftspalt emellan.
 
Hmm, en poäng såklart. Så frågan vad som blir bäst, plastmatta med luftspalt och kanske pordrän/singel utanför (för dräneringens skull) eller plasta direkt på utsidan och isolera dikt an? Jag kan tänka mig en variant där man plastar både på ut- och insidan på de delar som är under jord, men bara på insidan där tunnan kommer synas. För att få funktionen hos plasten, men utseendes hos träet. Frågan är om det behövs? Om träet börjar ruttna efter x-antal år, kommer plasten fortfarande hålla tunnan tät, eller?

Jag hade ju bara tänkt plasta på insidan, dels för att man vill ha träutseendet, dels för att tunnan blir lättare att rengöra och hålla tät om man plastar invändigt. Jag hade inte tänkt "bygga en ny tunna av plast" för då börjar projektet bli väldigt stort och känns övermodigt. Skjuta över mål om ni förstår.

Bör tillägga att kullen/slänten där tunnan är tänkt är väldigt väldränerad som det är idag. Den är konstgjord, sandig och med stora stenblock som fyllnad. Gräset torkar fort när det inte regnar och jag tror förutsättningarna för detta projekt är väldigt gynnsamma.

Började idag skissa på en blyertsskiss över tunnans placering, både från sidovy och i en tänkt tomtkarta. Allt ritat utifrån mitt huvud och det är mycket inspirerande att se pusselbitarna falla på plats minst sagt! Blir sugen på att lägga andra projekt på is för detta, men jag måste hålla mig!

Är tacksam för dina kommentarer Thomasx, men det känns som att det borde finnas mer kunskap, åtminstone mer kunskap för spekulation på detta stora forum. Hur hade du/ni gjort?
 
Redigerat:
Vad är det för trä i badtunnan?
 
Korvgubbe
Att plast en sandwichkonstruktion med trä som distansmaterial är absolut inget ovanligt, så är i princip alla plastbåtar byggda. Men då måste du plasta hela tunnan, och den måste vara riktigt torr när du gör det. Att göra som du är inne på, och lämna halva yttersidan oplastad kommer inte att fungera. Träet kommer att bli blött och ruttna mellan plastlagren och inte klara av krafterna som blir, den kommer att knäckas helt enkelt.
 
Korvgubbe skrev:
Att plast en sandwichkonstruktion med trä som distansmaterial är absolut inget ovanligt, så är i princip alla plastbåtar byggda. Men då måste du plasta hela tunnan, och den måste vara riktigt torr när du gör det. Att göra som du är inne på, och lämna halva yttersidan oplastad kommer inte att fungera. Träet kommer att bli blött och ruttna mellan plastlagren och inte klara av krafterna som blir, den kommer att knäckas helt enkelt.
Det finns båtar som använder balsa som distansmaterial, eller fanns, huvudsakligen används dock divinycell. Frågan är om det inte blir billigare att köpa en ny tunna helt i plast, än att plasta både in och utsida själv. Såg att en plastinsats på 1,1m i diameter låg på drygt 5000:- på någon websida. De pengarna är man väldigt snabbt uppe i om man ska börja plasta själv.
 
Korvgubbe
Jag skulle säga att divinycellbåtarna är en minoritet, det byggdes och byggs fortfarande massor av akterspeglar med plyfa som distansmaterial. Men den diskussionen är irrelevant för Keexets fråga.

Men jag håller med dig om plastinsats, går det att köpa färdigt för fem tusen så är det nog både billigare men framförallt enklare än att plasta själv. Vill man ha synligt trä på utsidan så kan man klä den med tryckimpregnerat virke ovan mark.

Vad det gäller isoleringen så är det nog bäst att läsa lite pooltrådar, jag har fått för mig att man inte använder så mycket isolering där, och då borde ju samma fungera för en liten badtunna kan jag tycka.

Ett helt annat alternativ är att göra som i den här tråden.
 
Tack för responsen båda!:)

Jag vet inte vad det är för träslag, förmodligen något vanligt och oexklusivt, kanske furu?

Anledningen till att jag var inne på att plasta badtunnans insida är för att jag läst en del tips om det tidigare, bland annat om man tex har problem med läckage, men även för att lättare rengöra och man kan även begränsa vattenmängden genom att helt sonika skippa volymen under sittbritsarna. Många tunnor man köper från fabrik är ju tillverkade med en plastinsats, fastän själva stommen är i trä, därför tänkte jag att det inte borde vara något problem att göra så.

Men om vi nu ponerar att problemen kommer vid nedsänkning, så har jag fortfarande några vägar att gå, såsom jag ser det. Visst tjacka ny tunna i plast och sänka ner, men då närmar vi oss fenomenet att gå över ån efter vatten, då kanske det lika gott duger att ha den uppe på kullen. Eller om man resonerar som så att jag köper ny plasttunna när denna har gett sig efter x antal år.

Men om ni tror att det inte alls kommer funka, att tunnan kommer "knäckas" långt innan dess, förändras ju även det argumentet. Dock har jag svårt att se hur en konstruktion skulle försvagas av plastningen. Att vatten läcker in och träet ruttnar, det är jag helt med på, men hur skulle det vara svagare än en renodlad plastinsats, det är jag inte med på.

Jag är medveten om kostnaden för plasten, har läst någonstans att det kostar ca 3000 att plasta en tunna invändigt och skulle man plasta tunnan även utvändigt skulle det ju bli det dubbla och då är det bekvämt om någon annan gör jobbet för samma, eller lägre peng. Dock finns det ett fundamentalt fel med plasttunnor, de är ju inte gjorda för att synas, de ska ju sänkas ned helt för de är så ohemult fula. Och att ha en till hälften nedsänkt plastbalja i slänten blir ju lika fult som att ha tunnan kvar på släpet. kanske att det skulle se bra ut om man då istället la ner jobb på att sätta upp en slags "panel" på den exponerade delen, men då är det både mycket jobb och pengar i fråga.

En annan väg är att helt enkelt låta uppföra en stödmur i "gropen" och ha ett gott avstånd mellan mur och tunna. Att på så vis få tunnan "nedsänkt" fast den inte har kontakt med marken. Då borde förhållandena vara precis desamma som om tunnan står kvar på vagnen, eller på en trall eller hur? Jag har inte helt klart för mig exakt hur en sån grop skulle se ut, det var något jag kom på nu i all hast.

Jag förstår att "stående vatten" inte är bra för trä, därför trodde jag idén om plastmatta på utsidan skulle funka, för då har man en konstant luftspalt mellan trä och plast, detta då i kombination med att träet är ordentligt inoljat, dräneringen fullgod och att ett tak används under den blöta, badfria säsongen. Stående vatten har ju de flesta tunnor på insidan ändå, annars torkar de ut och börjar läcka.

Som jag fått erfara på diverse olika forum genom åren så finns det ju ett svar om man ska vara helt rätt och ett svar om man är villig att kompromissa. För att inte tappa fejset på ett offentligt forum, känns det som man ofta försummar den andra vägen, som jag personligen ofta finner som fullgod lösning om man har tids-, penga-, plats- eller kunskapsbrist. Någon gång ibland får man svaret "det har jag gjort och det gjorde jag såhär" så är inte problemet så stort som det till en början målas upp att vara. Ingen kommer sätta en i fängelse för att man funderade kring en rimlig kompromiss. Hade man haft tjugo lax till på ett projekt, hade det blivit av toppkvalité, men man kan hitta andra sätt som funkar men kanske inte imponerar på grannarna. Jag vet att vissa personer går igenom livet med en hög ribba, slänger ut kaminen för att den inte är av rätt modell, går runt i strumplästen i garaget, eller renoverar köket fast inget är trasigt. Jag har inte riktigt "förmågan" att lägga mig där, åtminstone inte i detta.

Jag vet inte om jag är fel ute, men att köpa ny tunna, när jag nyss fått tag i en som jag gillar, känns inte som rätt väg att gå. Hoppas ni förstår mina tankegångar, jag är trots det att jag säger emot er, väldigt tacksam för responsen. Jag är ute efter debatt, för det är vad ett forum är till för och mina meningsskiljaktigheter i sakfrågan har inget med min uppfattning om andra personer att göra.

Tack! :)
 
Korvgubbe skrev:
Jag skulle säga att divinycellbåtarna är en minoritet, det byggdes och byggs fortfarande massor av akterspeglar med plyfa som distansmaterial. Men den diskussionen är irrelevant för Keexets fråga.
Oj, vad bygger du det påståendet på?
Jag har besökt ett antal stora båttillverkare, och har ändå hyfsad koll på hur de flesta stora båttillverkare bygger framförallt sina segelbåtar. Här kan du läsa om hur en av världens mest respekterade båtbyggare bygger sina skrov med Divinycell, Orustbåten Hallberg-Rassy

http://www.hallberg-rassy.com/resources/how-a-hull-is-built/

Problemet med trä som distansmaterial är just att det inte tål fukt, kommer det in fukt i konstruktionen så är den med tiden körd då träet ruttnar och blir mjukt. I just ett båtskråv går det som regel inte att undvika ganska många hål i skrovet av olika saker, och då måste det verkligen bli, och forsätta vara riktigt riktigt tätt. Något som på äldre båtar varit ett problem framförallt i däck i sandwichkonstruktion.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.