Just nu har vi en lutning på 43 med justering 1, Vårat vardagsrum har 5 element, vi har även 3 sovrum av 6 med element, resten av huset har vatten buren golvvärme.
Vardagsrummet är i dagsläget ganska varmt (lite onödigt varmt med de elpriser som vi har) även fast jag har skruvat ner flödet till elementen.
Dock är det inte speciellt varmt i den öppna planlösningen där det är golvvärme.
Om vi sänker lutning tills vi känner att vardagsrummet inte är onödigt varmt med helt öppna element behöver vi då ändra något med golvvärme så att det inte blir allt för kallt där?
Är det samma där att vi ska öka flödet i golvvärmen eller drar det mer el så det kan vara bättre att dra ner flödet på elementen istället för att sänka pannan?
 
Har man värmepump är det alltid fördelaktigt att ha så låg framledningstemperatur som möjligt så sänk justeringen. Skulle det då bli för kallt vid golvvärmen så ska det finnas möjlighet att öka flödet i golvvärmeshunten så det blir något varmare i golven.
 
J Josth skrev:
Har man värmepump är det alltid fördelaktigt att ha så låg framledningstemperatur som möjligt så sänk justeringen. Skulle det då bli för kallt vid golvvärmen så ska det finnas möjlighet att öka flödet i golvvärmeshunten så det blir något varmare i golven.
Tack josh, är det inte lutningen jag ska ändra nu när det är minus grader ute?
Tror du jag vågar minska till 41 och öppna elementen helt?
 
Det är ju bara att sänka, blir det för lågt så är det bara att höja. Kanske du kan sänka ännu mer än tiil 41... men börja där
 
F Erica Wyse skrev:
Tack josh, är det inte lutningen jag ska ändra nu när det är minus grader ute?
Tror du jag vågar minska till 41 och öppna elementen helt?
Om värmekurvans lutning redan är bra inställd för huset och det är lika varmt inne oavsett det är +5° eller -15° ute så är det justeringen man ska ändra på.
 
J Josth skrev:
Om värmekurvans lutning redan är bra inställd för huset och det är lika varmt inne oavsett det är +5° eller -15° ute så är det justeringen man ska ändra på.
Du råkar inte veta vilken ratt det är jag ska vrida på för att höja flödet på golvvärmen?
Den röda står på 3.5 och den gula på 4.5 och framlednings temperatur i pannan är 35 just nu.
Uppvärmningssystem med rör, mätare, ventiler och en pump, oordnad installation mot en oskyddad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Synd att bilden inte går att förstora. Den röda pilen pekar på en ventil med svart hatt där man brukar sätta maxtermostaten. Om den inte redan står på max kan man öka flödet där. Sedan i nederkanten på bilden är en blå och röd markering, är det ventiler? I så fall man man öka flödet där.
 
Jag det är två ventiler, kanske denna bild hjälper.
Tack för alla råd, uppskattas verkligen
VVS-installation med mätare, ventiler och rör mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, bra bild, den blå och den röda ventilen är bara avstängningsventiler och inget man ska försöka reglera flödet med. Däremot borde man kunna reglera flödet med den snedställda ventilen som står V2 på ovanför den blå. Man kanske måste ha en liten spegel för att kunna se vilket verktyg som krävs för att justera V2. Ser att det borde vara invändig insex 8 mm nyckel för att reglera V2. Man kan alltså använda både V1 och V2 för att justera flödet till golven. Börja med V1 och fungerar inte det så justera V2.
 
Redigerat:
Hej igen, jag misssde helt ditt svar förra året, hoppas du fortfarande kan hjälpa? 😉
Så här ser V2 ventilen ut. Vilket hålla ska vi vrida åt för att höja fläder och hur mycket brukar man behöva justera? Kommer vi se en skillnad direkt på termometern, är det den röda termometer som ska går upp? Vill ju helst inte strula till värmen nummer det är så kallt, -15.
Pannan visar att framledning är 39grader just nu men det golvvärmen visar bara 34. Kan det vara så att 5 grader försvinner mellan pannan och golvvärmen när det är så kallt ute. Jag tycker nämligen att det har fungerat att ganska bra på sistan tiden.

Närbild på mekanisk anslutning, möjligen rör eller ventildel, med fokus på metallkomponenter och skruvförband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.