Nu när det börjar bli varmt igen sitter jag och funderar på hur man skall lyckas sänka inomhustemperaturen på ett enkelt sätt. Har idag självdrag i kåken men det hjälper ju inte så mycket när det är lika varmt inne som ute.

Någon som "vet" om det är lämpligt att installera en kanalfläkt och suga in den kallare uteluften på kväll och natt och på så sätt sänka temperaturen inne? Kanske tom dra ett rörsystem i krypgrunden för att på så sätt kyla ner luften ytterligare?

Tankar, idéer?
 
Har du möjlighet så skulle jag rekommendera markiser. Då motverkar man problemet redan innan det uppstår så att säga.
 
Japp, tanken har funnits där, dock har vi 18 stora fönster i bottenvåningen som släpper in en massa värme på dagen som sedan letar sig upp till övervåningen där sovrummet ligger. Utan att ens ha räknat på det så misstänker jag att det blir aningens dyrt med markiser på alla dessa fönster.... =) Men tack för tipset !
 
V
Ett alternativ till markiser är solskyddsfilm, det finns film som är i princip helt genomskinlig! Borde bli lite billigare även om du väljer en högkvalitativ film!
 
Beställde både markiser och solfilm igår. =)

Är ändå intresserad av att få in den kallare kvälls- & nattluften på något smidigt sätt. Trots att den mobila ACn stod på fem timmar igår kväll och levererade 21 grader när det var dags att sova så var det ändå 24 grader när man vaknade. ACn stängdes av automatiskt av en timme efter sänggång.

Utetemperaturen när jag vaknade var 15 grader. Kan man på något enkelt sätt dra nytta av dessa 15 graderna och sänka innetemperaturen på 24 grader vore det ju guld... =)
 
Jag handlade min film från www.solfilm.se som var snabba att svara på mail med konstruktiva svar. Återstår att se hur leverans mm fungerar. Återkommer när jag monterat filmen.
 
I förra huset hade jag samma planer. En fläkt och en lufttrumma som under natten pumpade in en massa luft. Nu kom jag aldrig längre med mina planer, men givetvis borde det fungera.
Numera bor jag i ett välisolerat tegelhus och har så tyst ute, att det går att öppna fönstren till sovrummen och ha myggnät för att slippa få in en massa småkryp, om det skulle kännas allt för varmt på nätterna.
 
zenobia skrev:
Jag handlade min film från www.solfilm.se som var snabba att svara på mail med konstruktiva svar. Återstår att se hur leverans mm fungerar. Återkommer när jag monterat filmen.
Hoppas de är snabbare med monteringen än uppdateringen av hemsidan! Inte så intressant att nu läsa "nyheten" att de har JULSTÄNGT mellan 24/12 - 8/1
 
Vi satte solskyddsfilm på ett takfönster när vi bodde i USA. Ingen aning vad det var för kvalité, den kom dock från en större byggmarknad.

Funkade utmärkt som solskydd, men när vi skulle ta bort den efter sex år var det ett smärre helsike. Solen hade åldrat plasten å det kraftigaste så den satt som berget och dessutom sprack upp i småbitar. Det var ett rejält jobb, och fönstret var nog bara 0,5x1 m.
 
thomas33 skrev:
Hoppas de är snabbare med monteringen än uppdateringen av hemsidan! Inte så intressant att nu läsa "nyheten" att de har JULSTÄNGT mellan 24/12 - 8/1
Japp, jag reagerade på det också... men nu beställde jag via deras webshop och tänkte montera själv. Återstår dock att se hur snabb leveransen är.. =)
 
mycke_nu skrev:
...men när vi skulle ta bort den efter sex år var det ett smärre helsike.
Tänke låta filmen sitta där tills det är dags för fönsterbyte, vilket borde ske inom ett par år. Men det är nog inte helt kul att plocka ner filmen även om det säkert finns knep med varmluftpistol och liknande..
 
Tänk då på att beställa fönster som reflekterar värme, det har vi på alla söderfönster men så här i efterhand borde vi även tagit med västerfönster åxå.
 
thomas33 skrev:
I förra huset hade jag samma planer. En fläkt och en lufttrumma som under natten pumpade in en massa luft. Nu kom jag aldrig längre med mina planer, men givetvis borde det fungera.
Numera bor jag i ett välisolerat tegelhus och har så tyst ute, att det går att öppna fönstren till sovrummen och ha myggnät för att slippa få in en massa småkryp, om det skulle kännas allt för varmt på nätterna.
Skall jobba vidare på planen med nattligt luftombyte.. funderar på att koppla in en kanalfläkt LPK 125B för dryga tusenlappen på mitt förberedda ventilationsystem och se vad det ger. Var smart nog och drog ett rörsystem för framtida installation av en Nibe Fighter 470 när jag tilläggsisolerade vinden i höstas.

Öppna fönstret är tyvärr inget alternativ då X-2000 och låååånga godståg rullar förbi ett antal gånger per natt.
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
Tänk då på att beställa fönster som reflekterar värme, det har vi på alla söderfönster men så här i efterhand borde vi även tagit med västerfönster åxå.
Hade en av dom stora fönsterleverantörerna hemma i höstas. Han räknade på extra ljudisolerade fönster som också reflekterade solvärmen. Det hamnade på 5000kr per fönster efter alla avdrag för rot och "beställa snabbt" och "du är min kompis"-rabatt osv...

Men tanken finns där och är troligtvis det smartaste alternativet. Tack för tipset !
 
Kan flika in med en annan liten lustig sak här. Innan jag installerade ac i min gäststuga hade vi extrema problem med att värmen stannade kvar. Problemet för mig var att solen värmt upp taket såpass mycket att det höll sig varmt hela natten. När det var som värst tog jag därför vattenslangen och spolade av taket nån timme innan läggdags så kunde jag få ner temperaturen 3-4 grader mer.
Det jag vill säga är att det kan finnas ganska många anledningar till att man inte får ner temperaturen, sen hur man smidigast löser det är nog väldigt olika från hus till hus.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.