Vi ska sätta LED-spottar i taken i hela lägenheten och behöver därmed sänka innertaken. Men vi vill sänka det så lite som möjligt. Detta bla pga ventiler som sitter högt upp på väggen. Om vi ska sänka taket så att det kommer under ventilerna så kommer taket för långt ner.

Vilka olika delar behövs för att sänka taket, reglar, infästningar mm??
 
Behövs stålreglar? Annars 28 glespanel och gips. Bygger bara 28+13 det finns även spottar som klarar detta djup.
 
Hattprofiler finns i olika mått, eller sekundärprofil som det också heter.
Vanligast är 25mm.
 
Redigerat:
S
tips är att kolla på gyprocs hemsida finns filmer där hur man gör. sedan kan du köpa billigare matriall än gyproc orginal
 
puda skrev:
Behövs stålreglar? Annars 28 glespanel och gips. Bygger bara 28+13 det finns även spottar som klarar detta djup.
Lånar trpden. Du menar att man kan skruva fast glespanel direkt i taket? Eller ska det vara fritt mellan taket och glespanelen?
 
kladde skrev:
Lånar trpden. Du menar att man kan skruva fast glespanel direkt i taket? Eller ska det vara fritt mellan taket och glespanelen?
Det beror väl på vad armaturerna behöver för utrymme och vad taket består av.
 
Om det nu räcker för armaturen vad gäller utrymme. Då kan man skruva fast direkt i taket? Alltså utan någon luft mellan glespanel och tak. Hur blir det då med kablar? Då måste man borra hål i panelen för kablaget så man kommer åt uttaget då det inte finns plats mellan panelen och taket?
Hoppas du förstår vad jag menar.
 
kladde skrev:
Om det nu räcker för armaturen vad gäller utrymme. Då kan man skruva fast direkt i taket? Alltså utan någon luft mellan glespanel och tak. Hur blir det då med kablar? Då måste man borra hål i panelen för kablaget så man kommer åt uttaget då det inte finns plats mellan panelen och taket?
Hoppas du förstår vad jag menar.
Du kan låta bli att ha hela länger med glespanel, lämna ett glapp på 5cm så kan du dra all slang/kabel i det utrymmet. Sålänge du inte skarvar en skiva inom 10cm från glappet så märka det inte.

Det rekommenderas med CC60 för 120 skivor, och cc45 för 90skivor.
och använd 13mm gips, inte 6mm renoveringsgips som bara kommer hänga ned.
 
Då förstår jag. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.