Hej!
Jag tänkte sänka en liten del av innertaket i korridoren mellan 3 rum.

Det är tre rum som gränser mot vardagsrummet, där står det en braskamin, alla dörrar är alltid öppet så att värmen kan lättare sprida sig.

Men i korridoren så hamnar alltid värmen vid taket innan det sprider till de andra rum, så jag funderar på att sänka innertaket litegrann, ner till ungefär 2,20m. I korridoren är det ganska högt i taket; 2,6m

Får experimentera med det om det blir bättre med värme spridningen, men det som jag undrar är om det skulle gå att isolera mellan det sänkta innertak och det gamla innertak som sitter högst upp, så att inte ändå värmen försvinner genomen taket.Dvs lägga isolering i mellan. Men jag vill inte göra fel med fuktskador till följd. här kommer frågorna:

1: går det bra att lägga isolering mellan det sänkta innertaket och det gamla?

2: vilken sorts isolering skulle va lämplig? Kanske också bra med helt enkelt Paroc Isoleringsskivor?

3: behövs det ångspärr eller fuktspärr för att förhindra att det blir problem med kondens? Det kan bli väldigt varmt högst uppe vid taket.

Det är ett gammalt hus 1940 som det handlar om. En vind med luftspalt vid tafoten, mellan bottenplanets innertak och vindens golv är det fylld med kutterspån som isolering, c:a 20cm tjockt med vindpapp.

Hoppas ni orkar dela era funderingar med mig!

Korridor med delvis sänkt innertak och synliga träbjälkar, utsikt mot rum med braskamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En delvis sänkt innertak i en korridor med träreglar synliga och tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Överkurs att isolera taket, det blir bara en liten del av huset, isolera på vinden i stället med 200 mineralull och gilla läget med värmeförflyttningen som inte kanske är så bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.