Jag ska sänka ett innertak i min hall.

Är detta en OK lösning?:

* Borra och skruva fast reglar i befintligt betongtak/vägg
* Skruva fast formplyfa i reglarna (för att ha något att skruva fast ev. lampor i).
* Skruva sedan fast gipsskivor på formplyfan
* Spackla skarvar, måla

Eller räcker det med formplyfan? D.v.s. att man hoppar över gipset?
Jag vet inte hur mycket formplyfa rör sig (det är ju trots allt trä), men jag vill inte ha några sprickor i skarvar och liknande.
 
Jag skulle nog skippat plyfan. Tänk på att hela taket hänger ju i reglarna. Vikten per kvadratmeter med plyfa borde bli rätt så hög.

Vanlig glespanel 28*70 som spikpluggas i betongtaket och så vanlig gips på det. Vanliga lampor kan du ju sätta med plugg och det finns ju speciella fästdon om du skall ha upp något tyngre.
 
Ja, det kanske du har rätt i...

Man kanske kan sätta några kortlingar runt lamputtaget så att man har något att dra skruv i?
 
Beppo skrev:
Jag skulle nog skippat plyfan. Tänk på att hela taket hänger ju i reglarna. Vikten per kvadratmeter med plyfa borde bli rätt så hög.
Plyfan kanske är överkurs men viktmässigt borde det väl inte vara några som helst problem om TS nu har ett "riktigt" betongtak att stoppa plugg i. Fäste själv upp ett rätt tungt innertak på en inglasad balkong och var lite orolig för vikten tills jag kollade upp vad varje plugg borde tåla och räknade antalet plugg... Taket hade nog kunna väga 10 ggr mer utan problem d^_^b
 
Japp, det är ett "riktigt" betongtak. Plyfan har jag liggandes sedan ett annat projekt, därav materialvalet. ;)

Men jag vill inte göra något i onödan. Behövs inte plyfan eller gipset hoppar jag gärna över eftersom det innebär ett extra arbetsmoment.

Tanken med plyfan var bara att kunna ha något att dra skruv i. Gipset känns inte lika hållbart... Men med några kortlingar runt uttaget kanske det blir bra.
 
eviljava skrev:
Japp, det är ett "riktigt" betongtak. Plyfan har jag liggandes sedan ett annat projekt, därav materialvalet. ;)

Men jag vill inte göra något i onödan. Behövs inte plyfan eller gipset hoppar jag gärna över eftersom det innebär ett extra arbetsmoment.

Tanken med plyfan var bara att kunna ha något att dra skruv i. Gipset känns inte lika hållbart... Men med några kortlingar runt uttaget kanske det blir bra.
På en vägg hade jag tagit plyfa och gips (hatar att försöka :@ fästa saker i bara gips) men i ett tak hänger man ju normalt inte mycket. Ska du ha en vanlig takdosa som du fäster med kortlingar eller dylikt så kanske det är det enda du vill fästa i taket. Då blir nog bara gips enklast, tillräckligt bra och med bäst finish.
 
Japp, det blir nog gips och kortlingar. Tack för svaren!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.