Vi håller på att renovera hela våran lägenhet och snart är det dags för köket.
Eftersom vi rev en vägg där det fanns en kopplingsdosa så har vi nu 2 vp-rör som kommer ner i taket.

Planen är att sänka taket så jag får in en armaturdosa (takdosa) och kan koppla ihop det igen.

Men vad är det enklaste sättet att göra det på och få bra resultat?

Jag vill helst ha ett slätt tak men hatar att spackla. Finns det andra sätt?

Det är ett betongtak som det ska fästas i, är träreglar eller hattprofiler i stål att föredra?
Jag har tillgång till bultpistol och kan skjuta fast reglarna.
 
Upp med reglar eller plank och gipsskivor är det enda som fungerar...
 
D09
Upp med reglar som sagt

Sen finns det takskivor som är klädda med plastduk och fungerar som ett laminatgolv typ

Har sånt i stora delar av huset och är jättenöjd

Slipper spackel, måla etc bara att montera och se glad ut

Tror produkten heter " Gina " på Hornbach
 
Hattprofil funkar utmärkt, mycket lättare än att kånka med gles eller läkt.
Aldrig spika frihängande skärmar eller tak med bultpistol enbart, man vet aldrig när skiten rasar.
Du kan dock fästa med två spikar sen köra med spikpluggar mellan
 
Låter som att hattprofil med den typen av skivor D09 beskriver skulle vara nåt för mig då.
Har inget Hornbach i närheten av Uppsala, men jag misstänker att motsvarande produkt finns på nåt av dom andra stora byggvaruhusen.
 
Tycker själv att spikplugg är en relativt dålig produkt för plåtregel då skallen är för liten. Själv kör jag allt som oftast med Metallspikplugg eller så kallade Spix.

Metallspikplugg, även känd som Spix, för plåtreglar med en synlig större skalle och slät spikdel.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
D09
maah skrev:
Låter som att hattprofil med den typen av skivor D09 beskriver skulle vara nåt för mig då.
Har inget Hornbach i närheten av Uppsala, men jag misstänker att motsvarande produkt finns på nåt av dom andra stora byggvaruhusen.
Ja. Det borde det göra. Annars kan man beställa hem det.
 
Jag har använt denna tidigare https://www.bauhaus.se/spikplugg-5x35-vit-8.html, dock den som är 5x55. Funkar hur bra som helst, jag skulle nog använda den i detta läge.
Huvudsaken är att man inte bara kör med bultpistol. Jag har varit med om undertak om ~50m2 som rasat i golvet, när man undersöker taket är det 2-3 skador/gropar där man ser att spiken vickat; resten är bara rena hål. Så man kan göra allt rätt och ändå rasar skiten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.