Ska sänka tak i en lägenhet som idag har betongtak.
Kommer bli i hall, kök och vardagsrum.

Frågan är hur jag regla (trä) samt sätta gipsen.
Hade tänkt regla med 45x45 i cc 30

Som jag förstått det kan man regla på lite olika vis.
En del fäster varje regel i taket?
Andra gör en ram där en del fäster reglar med vinkeljärn mot ramen
Andra fäster tunnare reglar (gles?) rakt över ramen vilket iofs bygger 28mm mer. Här blir det enklare att dra elen då det är fritt upptill?

Vad blir bäst och enklast om man utgår från min planlösning?
Ska gipsen sättas i samma riktning överallt? Vad blir isf bäst enligt planlösning?
lgh.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det beror ju lite på hur jämnt taket är idag och hur mycket du är villig att sänka det.
Betongbjälklag är sällan helt plana och raka så bäst är oftast att bygga en ram utefter väggarna som du lodar in vågrätt.

Lägg sedan träreglar (tycker jag är enklast) som du lodar av så de blir raka. Använd träkilar om det blir avstånd någonstans.

Det spelar ingen roll hur du lägger skarvarna men planera så det går åt minst anal gipsskivor. Använd 90 breda skivor så är de enklare att hantera om du ändå ska ha 30 cc.

Jag brukar alltid använda vanliga gipsskivor och inte takgips (som är svårare att spackla bra).

Vill du sänka taket så lite som möjligt och ändå ha plats för el är ju hyvlat 22mm virke tillräckligt men då kan du ju få ett tak som går i vågor om inte betongen är plan.

Sen finns någon regel om brandsäkerhet som säger att taket inte får trilla ner vid brand och att du därför inte får använda plast/nylon pluggar i taket men hur många som följer den är ju en annan fråga...
 
Kan ju tillägga att om ni samtidigt vill ha lite ljuddämpning från våningen ovan (om det finns någon) så finns det "ljuddämpningsreglar" men fästen i stål...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.