Jag ska sänka ett innertak och sätta in spottar, jag kommer att sänka ca 10 cm, och hade tänkt att bara dra upp träreglar och på med lite takgips, men funderar på om det är en vettig lösning med tanke på värme mm, det borde ju vara något som hälften här har gjort, hur gör jag bäst?? Tack!
 
Sök här frågan har varit uppe typ varannan dag de senaste åren.

10cm är troligen för lite sänkning om du har brännbart material i taket.
 
Hej
Jag har precis sänkt mitt tak med 4cm totalt!
Sänkningen beror helt på vad för spottar du tänker använda dig av!
Jag har tänkt att köra 12v 20w!
Om du har ett stort rum så dra alla slangar innan du smäller på gipsen!

Mvh//Johan
 
Jag försöker alltid söka först, men i det här fallet hittade jag inte någon bra tråd tyckte jag... massor med trådar om nästan samma sak dock...

Jag måste troligen sänka minst 10, för jag ska bära av med en I-balk, som bygger ca 10, och då kan jag lika gärna bygga in hela rasket (2.50 i takhöjd i "standard").

Finns det 230-voltare som går att bygga in om man sänker 10 cm?
 
Håller du dig till max 20w så finns det en del att välja på.

Men om du nu ändå skall göra så stora ingrepp i taket, varför inte då såga hål uppåt och montera skyddsburkar?

Då kan du sätta vilken armatur du vill, och du behöver inte gödsla lika tätt med lampor i taket.
 
Betongbjälklag... inte läge att ta hål uppåt...

Jag såg dock att dimmers för 12-voltare fanns till lite bättre priser nu, de var ju så enormt dyra förut, man kanske ska kolla sådana med?
 
Har du betongbjälklag så förändras ju situationen en del. Då behöver du visserligen fortfarande ett avstånd uppåt, dels för att själva armaturen sticker upp en del, dels för att inte armaturen skall överhettas, men annars brukar ju problemet vara risk för överhettning av byggnadsdelar.

Kontrollera vad det står på armaturen du tänker köpa, där skall finnas en angivelse om avstånd för olika inbyggnadsfall. Gör det inte det så välj en annan armatur. Har för mig att våra lumiance lampor skulle ha 8 cm om taket var obrännbart.

Om du tittar i gamla trådar här så ser du att det varit litet debatt om fördelar/nackdelar med 12V kontra 230V. Det verkar som att 12V fortfarande ger flest fördelar, både vad gäller driftsekonomi och flexibilitet i spridningvinkel för ljuset, och färg på ljuset. Dock något dyrare i installation. OCH det som du måste tänka på nu vid planeringen, de flesta 12V transformatorer (dyra undantag finns) kräver max 2m kabel till lampan.

 
Japp, tack! Jag har försökt läsa i gamla trådar, problemet är att det finns så många om ungefär samma sak, så det är svårt att hitta det man letar efter, så lösningen blev att skapa en helt ny ;)

Det där med 2 meter är ju lite lurigt, eftersom köket är ca 5x4, och man kanske vill ha spottar på fler ställen än i ena hörnan... :)
 
En vanlig lösning är att man pular upp en traf genom ett av hålen för en spot.
 
japp, jag har lyckats läsa mig till det, men ännu inte tagit ställning till om det blir 12 eller 230. Får försöka ta ett sådant beslut...

Det är ju sådana ENORMA prisskillnader mellan olika spotar, finns det några man ska ta, eller undvika...

---

EDIT: blev just fullvärdig medlem - ett stort steg i mitt forumliv... ;)
 
Nja.. vet igentligen inte. Det som påstås är ju att de billigaste har plastdtaljer där andra har metall. Och att plasten är av *dålig kvalitet som bryts ned av värmen. Armaturerna spricker. Om detta verkligen stämmer vet jag inte.

Jag handlade på inrådan av elektriker här på forumet Lumiance, de ligger i klassen ca. 100kr per styck. inte astronomiskt dyrt tycker jag. Jag handlade på elbutik.se.

Om du väljer armatur så är ju ett bra tips att välja en armatur som elektrikerna rekomenderar eller åtminstonde accepterar. Det kan man kontrollera genom att gå in på elgrossisterna, typ storel, ahlsells osv och se om armaturen finns där. Säljs den inte av dem så är det risk att den är dålig. Köper du ex. på Jula så finns det stor risk att en elektriker vägrar installera den.
 
Det var bra input! Man blir ju lite "blind" när man springer runt och jämför priser själv, men det är ju trevligt om den som ska göra jobbigt godtar mina grejer... :)

Jag har haft en debatt i tråden kring "hempula el" där jag betraktas som snål för att jag vill ha valuta för mina pengar, men det här är ett typiskt exempel, jag tänkte ta hem elektrikern och diskutera allt som ska göras, och då får han rekommendera spotar också, eller åtminstone kommentera mina förslag.
 
Ja skall du anlita en elektriker att montera material som du själv köpt, och kanske tänker dig att göra en del av rördragning etc. själv så är det viktigt att du har en elektrker med på noterna INNAN du börja med något eget arbete eller köper material.

Många elektriker går inte med på att du köper materialet själv, andra accepterar det om du tillhandanhåller "kvalitetsprylar" och då ofta till en högre timpeng, enstaka elektriker accpeterar att du först själv drar rör och ev. drar i trådarna innan elektrkern kopplar ihop det.

Men försöker du få en elektrker att komma hem och koppla ihop dina dragningar med prylar från Biltema utan att ha diskuterat i förväg så lär du få studera telefonkatalogen ganska länge.
 
Japp, jag har hört det, men samtidigt, eftersom man VET att elektrikerna kan handla materialet till ca 25% av priset som vi betalar på byggmarknaden, så kan man ju hoppas att man får tag i en kille som vill sälja materialet till mig för ett pris som är motsvarande byggmarknadens, då kan han ju få göra sig en hacka på det...

Drar man förresten VP-rör i innertaket, eller hur kopplar man mellan spottarna?

Och förresten, tack för all hjälp i den här tråden, det är VERKLIGEN guld värt, det är nya domäner det här, om ett år hoppas jag kunna bidra mer i forumet!! :)
 
Dra VP rör, du bör också använda värmebeständig kabel, finns bla hos elbutik.se (dock inte under kabel, utan som tillbehör till downlights, den värmetåliga kabel dom har under sin kabelrubrik är onödigt dyr). Den kabeln ser ut unegfär som lampsladd, men får inte förläggas utan VP rör (troligen inget problem om man kör 12V).

En sak du måste kolla med din elektriker är inkoppling av transformatorn, om man skjuter upp den genom ett hål i så kan det vara problem med inkopplingen. Min elektriker hävdade att transformatorn inte fick vara inkopplad med FK såvida inte hela tranformatorn låg inne i en dosa. Skulle man ha den liggande lös, så skulle den vara inkopplad med anskutningskabel som skulle kopplas in i dosa med dragavlastning. Det kan ju vara lite svårt att greja genom ett litet hål för en spot. Samtidigt vet jag att många elektriker gör på det viset, så min elektriker var troligen lite kinkig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.