Ser här att mitt nyköpta hus är säkrat till 20A, behövs det?

Förra ägarna förbrukade 9165kWh men då var det en hel familj till skillnad från mig som är ensam. Huset värms med pellets och jag kommer väl inte använda så överdrivet mycket el. Det ända som direkt finns är golvvärmen i badrummet som går på el.

Såhär skriver EON: "Ju större säkring (högre ampere) desto mer el kan du förbruka, men desto större blir också nätavgiften. Om du förbrukar upp till 20 000 kWh om året brukar 16 ampere (A) räcka. Använder du mycket energi säsongvis eller under korta perioder, kan du behöva en större säkring."

Deras hiskerliga nätavgift på 4670:- om året vill jag gärna ha ner lite men samtidigt vill jag inte ha några problem med elen...
 
  • Gilla
Projman
  • Laddar…
Tvivlar starkt på att du behöver 20A
Vi har 16A här uppe i djupa skogarna i norr, visserligen kör vi med
jordvärme, men 2 st bilar på både motor å kupevärmare + traktorn på
motor å kupevärmare vissa dagar, å sedvanlig matlagning + all annan
hushållsel, tilläggas skall väl att vi har riktigt bra fördelning på faserna

Mvh
 
  • Gilla
Projman
  • Laddar…
Vi (fyrbarnsfamilj) har behållt 16A-säkringarna som satt i efter förra ägarna (äldre par). Funkar faktiskt oväntat bra. Det enda vi märker är att om man sätter på disk- och tvättmaskin samtidigt så klarar inte varmvattenberedaren av att leverera varmvatten till flera duschar direkt efter varandra (den känner av husets totaleffekt och anpassar sin egen effekt för att inte gå över 16A). Men när barnen blir större (de är nu 1-5 år) är det troligt att vi får gå upp till 20A.
 
  • Gilla
Projman
  • Laddar…
Vi har 16A huvudsäkring och det är väl egentligen för lite med vår LV värmepump om man då kör både pump+elpatron och samtidigt disk, tvätt och/eller tork. Men det löser man med strömbegränsare, så vid de tillfällen så går elpatronen ner i effekt.

Så tittar man bara på förbrukningen utslaget över året så är såklart 16A fullt tillräckligt, men vid topparna räcker det ju egentligen inte till.
 
Ett enmanshushåll med pelletsuppvärmning skulle klara sig med 10A huvudsäkring..... (om det fanns alltså)
 
  • Gilla
Projman
  • Laddar…
Ett enkelt tips är att byta dina säkringar till 16A och se om de håller. Det går alltid att skruva i för klena proppar i propphållarna.

Visst, du får inte någon sänkt kostnad förrän en prövoperiod har gått, men det lär å andra sidan bli än dyrare om du sänker och sen kommer på att du behöver 20A.

Ofta finns en elpatron som backup ifall pelletsvärmen stannar. Finns det effektvakt på elpatronen och hur stor effekt har den?
 
  • Gilla
Projman
  • Laddar…
Ja, följ yxis råd. Byt propparna till 16 A nu, kör så till kanske januari-mars. Funkar det så ring en elfirma som får säkra ner till 16 A och anmäla det hos din nätägare (måste vara en behörig elfirma och ingen svart elektriker), annars så har du nog redan bytt till 20 A igen när du märkt att det inte funkade och kan därmed släppa idén. ;)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Ja, följ yxis råd. Byt propparna till 16 A nu, kör så till kanske januari-mars. Funkar det så ring en elfirma som får säkra ner till 16 A och anmäla det hos din nätägare (måste vara en behörig elfirma och ingen svart elektriker), annars så har du nog redan bytt till 20 A igen när du märkt att det inte funkade och kan därmed släppa idén. ;)

//Patrik
Är inte det rasistiskt?
 
wanegardh skrev:
Är inte det rasistiskt?
Ditt skämt hade funkat bättre om jag hade skrivit att han var tvungen att anlita en vit elektriker och ingen svart. ;)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.