Hej

Jag tog ju upp ett hål i cementen i golvet på gillestugan och grävde ur en 20-30 cm djup grop som vattenfylls ganska snabbt. Har några fuktfläckar här och där på cementgolvet som inte torkar bort. Så nu tänkte jag göra gropen lite större så att jag får plats med en dränkbar pump med nivåbrytare för att sänka vattennivån under golvet tills vi får gjort dräneringen senare i år eller nästa år ev.

Hur bör jag göra för att få till en bra grop att ställa ner pumpen i och kommer det att göra någon nytta alls tror ni? Övriga golv i källaren syns ingen fukt på, men de ligger ca 20-25 cm högre än golvet i gillestugan.
 
Hej,
Lyfter denna tråden jag har tankar på ett liknande projekt i pannrummet som är vårt lägsta rum i huset.
Jag skall ändå byta ut gjutjärnsgolvbrunnen och tänkte då passa på att bila upp ett hål brevid och sätta ner en dränkbar pump för att pumpa bort det upp upptryckande vattnet i avloppsbrunnen.

Detta för att sänka grundvattennivån eftersom det ibland trycker upp vatten på väggen samt golvplattan som pannan står på.

Räcker förmodligen med att sänka nivån 15-20 cm. Går detta att göra? Huset är byggt 1969 med källare.
 
Hej
Sänka grundvattennivån gör man med utvändig dränering.
Jag tycker det låter som att det är dags att gräva upp och göra om dräneringen.
Fredrik
 
Man kan väl inte sänka grundvattennivån med dränering? Det går emot allt jag lärt mig om vatten.
 
Precis det är det man gör med dränering.
Grundens dränering leder bort vatten som kommer underifrån (läs grundvatten).
Vatten som kommer uppifrån leder man bort med rätt lutning på marken runt huset och med dagvattenledningar anslutna till stuprören.
Fredrik
 
Då det trycker upp vatten mitt under huset så hjälper inte dräneringen, vi bor på en gammal vattentäckt (smart att bygga hus med källare....)

Jag dränerade om ena sidan våren 2010 men det hjälper inte, blev nästan värre efter det. Inte speciellt mycket iofs men det märks lite på våren/sommaren när det är fuktigt i marken. Pannan står på en uppgjuten platta och det kan rinna lite vatten från den ibland när det regnar mycket.

Huset är i olika nivåer där det trycker på vatten på den delen som har yttervägg mitt under huset (den nedersta enligt den avancerade skissen ;-) )

|---------|______
----------|______|
 
Hur djupt ligger dräneringen.Den ska ligga en bit under kanten på plattan och runt hela huset.Att bara dränera runt halva hjälper inte.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.