Hej!

Har sökt efter svar på denna fråga men hittar inga bra svar.

Vi har ett rum i källaren där vi nu ska göra iordning ett badrum och vi vill sänka golvet här en decimeter.

Nu i helgen provade jag att ta bort delar av den gamla plattan och upptäckte när jag sedan grävde ur nära innerväggen att den är byggd uppe på plattan.

Är det en vanlig byggkonstruktion? Byggde man bärande väggar så på 30-talet? Hur löser man att sänka golvet i källaren men även bygga på innerväggen. Är det möjligt/svårt osv.

Någon som har svaren på detta?

Tack!
 
Så gör man väl alltid, då funkar hela bottenplattan som kantbalk
Jag skulle personligen grävt fram bitar om 50cm och gjutit ny vägg med kantbalk i sektioner tills hela sträckan är gjuten
 
  • Gilla
rikje
  • Laddar…
Ok, det var lite det jag undrade. :)

"Kantbalk i sektioner" - kan du beskriva lite mer hur man gör? Vad använder man att gjuta med?

Tackar för svar och tips!
 
Jag skulle byggt en låda typ 0,5x0,5m med armering i fyllt med betong, sen en stående klack som ansluter mot befintliga väggen
 
Fjojtmehmet skrev:
Jag skulle byggt en låda typ 0,5x0,5m med armering i fyllt med betong, sen en stående klack som ansluter mot befintliga väggen
Menar du att vi måste bila upp på båda sidor om väggen då? Gräva ur för lådan samt ansluta klacken upp mot vägg.

Det räcker inte med att göra det på ena sidan? Typ under väggen samt ut nån decimeter i rummet vi sänker?
 
Precis så skulle jag göra, men jag är knappast proffs i frågan
 
  • Gilla
rikje
  • Laddar…
Kanon! Tacksam för all input!

Skulle det inte räcka med att gräva ur under en bit i taget under innerväggen. Trycka ner armeringsjärn i marken och upp i väggen underifrån. Lägga avslutande stycken i sidorna samt en planka motbefintlig innervägg samt gjuta en avslutning på väggen ner till marken?
 
rikje skrev:
..byggd uppe på plattan....Byggde man bärande väggar så på 30-talet?
Är du säker på att väggen är bärande?
Om den är det så står den garanterat på en egen sula eftersom golv i så gamla hus brukar bestå av en betongkaka pålagd efter att väggarna byggts.
 
  • Gilla
rikje
  • Laddar…
MagHam skrev:
Är du säker på att väggen är bärande?
Om den är det så står den garanterat på en egen sula eftersom golv i så gamla hus brukar bestå av en betongkaka pålagd efter att väggarna byggts.
Ok, tack, kan vara bra att veta. Rummet har två innerväggar och jag misstänker att den andra är bärande. Ska kolla runt hur det ser ut under den nästa gång jag får tid att gå ner och borra lite. Om det är som du säger ska den alltså ha en liten sula som den står på. Det var ju synd att det var den väggen för där ska det senare gå ett nytt avlopp under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.