Hej alla forummedlemmar! Jag har läst en stund på forumet, men bestämde mig tillslut för att registrera mig och lägga in en fråga. Det är så många hjälpsamma medlemmar här, så kanske kan man få lite hjälp...
Jag har nyligen köpt ett hus (byggt 1932) med en källare. Förra ägaren har inrett en del av källaren och sänktmgolvrt i den delen. Kvar finns nu 2 rum som är "råkällare" som jag tänkte ge mig på att inreda. Men först måste jag sänka golvet i de rummen också. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av det så tänkte jag hyra in någon som gör jobbet. Men jag gillar inte att ha någon som jobbar för mig, utan att jag själv har lite grundläggande förståelse för vad som innefattas av jobbet. Så jag har sökt en massa hör på forumet och googlat en massa. Tänkte nu höra med er om jag förstått allt rätt.
arbetsmomenten som krävs är:
- mejsling av källargolvet
-gräva ut jorden som ligger under betongen för att få passande höjd
- byta ut avloppsrör (valfritt)
- efterfylla med singel
- lägga isolering (hur mycket? En byggare nämnde 10cm 'superisolering'...)
- plast över isoleringen
- armeringsjärn
- golvvärme
- stöpa golv

Är detta korrekt? Har jag missat något? Finns det några speciella riskmoment som jag bör följa med på? Finns det något som byggkran kan göra fel som gör att huset sätter sig eller något?

Stort tack för all hjälp ni kan ge, jag är väldigt tacksam...

/Martin
 
Kom på en till fråga... :)
jag har läst någonstans att man kan behöva stöpa nytt under grundmuren om man gräver för djupt. När blir det aktuellt? Är det bara om det nya gjutna golvet riskerar att komma lägre än grundmuren, eller måste man alltid göra det när man sänker källargolvet?

/Martin
 
Du skall passa dig för att gräva under nivån för sulan. Risken är att väggen ger sig av inåt innan du fått dit det nya golvet (som ju kommer motverka detta). Samt att det kan bli sättningar även om inte hela väggen rasar in.

Jag skulle isolera med minst 20cm, och lägga plasten mellan lagren av cellplast (förskjutna skarvar på cellplasten!). Tejpa skarvar på det översta lagret så betongen stannar där du tänkt.

Ett tips kan vara att köra understa lagret med isodrän/pordrän istället för vanlig cellplast, och på så vis hålla nere bygghöjden (då du egentligen bara behöver lägga singel som avjämning, inte kapillärbrytande).

Håller så sakteliga på med just detta projektet i min källare. Har ingen tidspress, så jag kör på i en takt så jag fortfarande tycker det är roligt.
 
Tack för svaret.
Kanske har jag inte tillräcklig kunskap om hur en grund är byggd, men varför är det större risk att väggen ger sig inåt om man gräver sig för djupt ner? Tar man inte oavsett bort golvet som håller väggen på plats? Fram tills man har gjutit nytt golv, finns det risk för sättningar? Hur undviker man detta?
 
Det här är en vanlig äldre källarkonstruktion; Man har gjutit grundsulor (som ofta är lite bredare än väggen) och på dessa murat upp väggarna. Därefter har man packat lite massor i källaren upp till lämplig höjd och gjutit ett betonggolv direkt på detta. Ofta blir det inte särskilt kapillärbrytande och det kan dessutom vara problem med markradon som tränger in i källaren.
Det du nu vill göra är alltså att gräva ur, men som du ser av bilden bör du ju inte underminera grundsulan utan gräva som mest ner till underkant av denna. På med ett kapillärbrytande skikt makadam (eller isodrän/pordrän som nämnts), cellplastisolering (gärna med ett radonbrytande plastskikt mellan lagren av cellplast), och så gjuta en ny platta, nu med armering och golvvärme i. Jag rekommenderar dessutom att sätta ett tunt skikt cellplast runt om kanten vid gjutning, för att efteråt krafsa bort översta centimetern och fylla med en tät byggfog för att ytterligare hindra radon från att tränga upp i sprickor mellan golv och vägg.

Att gräva ut ännu djupare GÅR (finns exempel på detta forum) men är mycket besvärligare, dessutom ska man ju fundera på hur djupt ner dräneringen utanför väggen ligger.
källare.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.