Vi har tänkt lägga klinkers i entrén och funderar nu på hur vi bäst går tillväga för att få det i nivå med trägolvet i övriga huset. Trägolvet kommer att bygga ca 33 mm på höjden medan klinkers bygger ca 48 mm. En differens på 15 mm som vi gärna vill få bort.

I entrén ligger bjälkar med mått ca 49x215 mm, cc 60 cm, och som längst 3 m mellan upplagen (de fortsätter egentligen ca 1,8 m till då dem spänner över två fack).

Upprivet golv som visar bjälklag med isolering, klar för att nivåjusteras för klinkerinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klinkersen är tänkta att ligga över slinga 1:3:

Schematisk ritning över golvvärmeinstallation med märkta zoner och måttangivelser för anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vår tanke är att hyvla ner bjälklaget i entrén med 15 mm, lägga i två nya bjälkar mellan dem befintliga som spänner 3 meter och kortla mellan övriga för att uppnå cc 30 överallt. 22 mm spårade spånskivor kommer limmas och skruvas på bjälkarna och ovanpå det en gips eller fibergipsskiva på 13 mm.

När jag tittar i appen Lathunden från Svenskt Trä verkar det vara okej att hyvla ner bjälkarna som vi tänkt i.o.m. att man klarar sig på mycket lägre bjälkar över 3 meter. Är det rätt tänkt? Eller bör vi lösa det här på något annat vis?

Appskärm som visar dimensioneringsförslag för golvspånskivor med valt centrumavstånd och fri längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trägolvet kommer troligen bestå av:
Bjelin härdat trägolv: 11 mm
LK spårskiva: 22 mm
Totalt: 33 mm

Medan klinkers troligen blir:
Klinkers: 9 mm
Fix: 4 mm
Gips: 13 mm
LK spårskiva 22 mm
Totalt: 48 mm
 
  • Gilla
Hampus Turesson
  • Laddar…
Den enklaste lösningen är att gå upp från 11 till 26 mm trägolv. Man hyvlar inte ner bjälkar även om det verkar fungera rent teoretiskt. Det måste finnas en anledning till krysskolvningen i bjälklaget.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tjockare golv med ytskikt av ek verkar svårt eller dyrt att hitta. Så för att nå upp till 26 mm behöver vi lägga 65 kvm skivmaterial under det golv vi tänkt. Det är jag inte så sugen på att göra och därav letandet efter alternativa lösningar. Går man upp till ett 15 mm parkettgolv sjunker höjdskillnaden till 11 mm. Ursäkta en dum fråga men varför skulle man inte hyvla bort detta om konstruktionen klarar det?

Det har varit krysskolvningar i alla fack i vårt bjälklag så jag vet inte om det finns någon speciell anledning till dom just här.

Men bortsett från hyvling skulle man kanske kunna ändra läggriktningen på spånskivorna och sänka ner dom mellan bjälkarna ungefär som LK visar för glespanel här (fast vi lägger till reglar längs med bjälkarna för att fästa skivorna i):
Illustration av en golvkonstruktion med värmefördelningsplåtar, glespanel, isolering och bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Följer man den så har vi vunnit 4 mm till och kommer ner till en skillnad på 7 mm. Kan man byta ut 18 mm spånskivan i bilden mot någonting tunnare t.ex. 12 eller 15 mm plywood så blir skillnaden 1 respektive 4 mm. Men jag vet inte om detta är möjligt, är det det? 4 mm kan jag tänka mig att höja resterande golv i huset med. Borde gå med masonite.
 
Jag hyvlade ner golvåsarna och la till en mellan, men mitt golv var lite mindre.
Ångrar mig aldrig då dörrar och andra golv fungerar.

Protte
 
  • Gilla
Friskt kopplat
  • Laddar…
Jag sänker 22 mm spån ned mellan bjälkarna så höjdsänkningen blir 16 mm. Sedan limmas LK-system EPS16. https://www.lksystems.se/sv/lk-sparskiva-eps-16_77746461.aspx . Då hamnar värmefördelningsplåt i samma höjd som ursprunglig undergolvsyta. Därpå kan man välja att limma klinkers direkt på eller lägga flytande trägolv.
 
  • Gilla
Friskt kopplat och 1 till
  • Laddar…
Jag gör nog så att jag börjar med att sänka ned 22 mm spårad spånskiva (som jag redan har hemma) på kortlingar cc 30 så spånskivan hamnar i nivå med bjälklaget. Då undviker jag att försvaga bjälklaget plus att jag tror det blir enklare än att hyvla i det här fallet.

Sen lutar det åt att jag lägger 12 mm plywood + 13 mm golvgips + klinkers. Men här finns det väl många varianter. Bland annat att använda avjämningsmassa men det är jag ganska obekant med.
 
  • Gilla
Pålslyckan
  • Laddar…
Friskt kopplat Friskt kopplat skrev:
Jag gör nog så att jag börjar med att sänka ned 22 mm spårad spånskiva (som jag redan har hemma) på kortlingar cc 30 så spånskivan hamnar i nivå med bjälklaget. Då undviker jag att försvaga bjälklaget plus att jag tror det blir enklare än att hyvla i det här fallet.

Sen lutar det åt att jag lägger 12 mm plywood + 13 mm golvgips + klinkers. Men här finns det väl många varianter. Bland annat att använda avjämningsmassa men det är jag ganska obekant med.
Gick det bra? Funderar också på att sänka med kortlingar men hittar inte så många som gjort så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.