Med stundande effektavgifter och fan och hans moster.

Kan jag sänka effekten på min 3kW VVB på något sätt?

Kör den på timer nattetid och det tar i normalfallet cirka 3-4h för den att värma dagens förbrukning i full effekt. Kan den värma med tex 1,5-2kw istället skulle jag kan få ner effektavgiften men fortfarande värma när elpriset är lågt.
 
Om du vet hur el-patronen är konstruerad går det kanske att koppla ifrån en del av effekten så det blir t.ex. 1,5 eller 2 kW kvar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dom flesta VVB brukar vara omkopplingsbara endera 3 kW och två faser eller 1 kW och en fas.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Min är CTC 300 och vad jag kan utvinna av manualen ser det ut som den bara kan kopplas på 400v (3kW)

Gör ni annan bedömning av bilderna?

Kan man trixa ihop någon annan lösning?
 
  • Manual för CTC Safir 200/300 med avsnitt om elinstallation, kopplingsschema och bild på termostat med återställningsknapp, elpatron och kalkskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk data-tavla för CTC Safir 200 och CTC Safir 300 visar specifikationer som eldata, effekt, vattenvolym, höjd och energieffektivitetsklass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser inget som hindrar att man kör den på 230V istället och då sjunker effekten till 1kW.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Varför säger dom 400V 2N när ingen N ansluts?
 
  • Gilla
kungcoopa
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Jag ser inget som hindrar att man kör den på 230V istället och då sjunker effekten till 1kW.
Är det så? Hur drar du den slutsatsen? Nyfiken 👍😊
 
Enligt elschemat är det enkelt att koppla en fas och nolla i stället för två faser.

Men det ser faktiskt ut som om elpatronen är två olika element i en kapsling, om man kopplar bort en av de blå kablarna borde då effekten gå ner till hälften.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
K kungcoopa skrev:
Är det så? Hur drar du den slutsatsen? Nyfiken 👍😊
Motståndet i elpatronen bör vara ungefär 53 ohm.
Om man minskar spänningen till 230V minskar den aktiva effekten till 1 kW.

P=U*U/R
(230*230)/53= ~1 kW

Dilatos lösning borde fungera också. Det ser ju ut att vara två element. Man måste bara se till så kalkskyddet fortfarande fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.