Hej,

Jag tänker bygga en enkel sängstomme av MDF och sedan ha en gammal spegeldörr som gavel. Nu till frågan:

Vilka innermått bör man ha på sängstommen? Jag har två 90 cm madrasser vilket ger 180cm innermått, men ska man lägga till lite för att underlätta i och urtagning av madrasserna? Är 10 mm för mycket, eller kan det bli för "glappigt" då?

// Rois
 
Mätte just vår 180 breda Malmsäng (ikea) och innermåttet är på 201x181. Så kör på 10mm! Det är lite trixit att få upp dom tunga resårerna men det funkar!
 
Tack för snabbt svar! Då kör jag med det.

Mvh,
Rois
 
Kul ide du har! Såg i en tidning en gång (kommer dock inte ihåg vilken) en som hade gjort en sänggavel av en gammal ladugårdsdörr, var rackarns snygg! däremot hade dom ingen "ram" runt sängen utan bara gavel, men jag kan tänka mig att det kanske var svårt att få till en snygg kombination med en ny ram och en gammal sliten ladugårdsdörr.
 
Både gavel och spegeldörren ska målas med högblank svart färg för att kunna kombinera de raka linjerna från stommen med dörrens "allmogestil". Har precis spacklat dörren och börjat måla......ser riktigt bra ut!

Ser slutresultatet också bra ut så ska jag posta en bild.
Håll tummarna :D
 
Ja posta gärna en bild på slutresultatet! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.