Håller på o bygger en platsbyggd säng åt min dotter i hennes rum i källaren.
Jag skulle behöva sätta en mdf skiva direkt mot ytterväggen som sänggavel o funderar därför vad som är enklast o bäst.
Räcker det att lägga en diftät plast mellan skivan o väggen eller räcker inte det? Finns det andra, bättre lösningar.
 
Jag skulle lämna en luftspalt. Köp något fyrkantsstål, t.ex. 15-20 mm i aluminium och lägg bakom så väggen kan andas fritt och inget organiskt i kontakt med väggen. Plast gör att du kan få kondens och dt kan leda till värre problem...
 
MDF är ganska olämpligt om det finns risk för fukt i källaren. För bästa skydd krävs då att du lackar ett flertal gånger med polyuretanlack, även på ej synliga ytor/kanter. Bättre att du i så fall använder massivträ typ hobbyskiva.
 
anders07 skrev:
...Köp något fyrkantsstål, t.ex. 15-20 mm i aluminium och lägg bakom...
Det är väl lite overkill.

Räcker att spika/skruva fast ett par sådana här på gavelns baksida :)
Korken.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en hylla bakom soffan som mot väggen har möbeltassar med filt. Mot soffan har jag en dörrstopp som skruvas fast. Det bör räcka gott och väl mot fukt.
Tar man dörrtstoppen och sätter dom en bit in, 10-20cm så kan man även lägga belysning där bakom som lyser lite fint i skarven.

8871435075614.jpg

10771040-origpic-7a55b0.jpg
 
Saken är den att sängen blir platsbyggd och därmed inte fullstor vad det gäller längs, vilket innebär att jag gärna inte vill bygga på med för mycket just med sänggaveln. Övriga del av väggen kommer att bredspacklas och sedan målad med typ silikatfärg.
Frågan är om man skall skita i o ha gavel och ha målad betongvägg bara istället?
 
Du skall väl inte bygga sängen fast i rummets golv och väggar?
Varför i så fall?

Vad menar du med att sängen inte blir "fullstor"? Menar du kortare?
Tänk om dottern tar hem sin nya pojkvän som är basketball-spelare :surprised:

En sänggavel behöver ju inte vara mer än en spånskiva, klädd med något trevligt tyg.
Och som skruvas i säng-underredet, som får stå några cm från väggen.

Väggen bakom gör du naturligtvis lika i hela rummet.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.