Hej..


Straxt innan julen gjorde ja en egen sänggavel i mdf med tillhörande hyllor för att min säng är ganska hög, så hade lite önskemål på en högre gavel!


Denna lämnades in för att få en offert på lackjobbet, för att ja sa att ja hade en begränsat maxpris på vad ja ansåg att de skulle kosta (1500kr), ja väntade då antal dagar för dom hade ganska mkt att göra, då ringer dom tillbaka ca 1½ vecka senare och säger att ja kan hämta objektet+hyllor för 3000kr, fick alltså ingen offert på gaveln som ja bad om, och ja anser att detta är långt över vad ja anser de vara värt, va har ja som kund för rättigheter för att kunna ro denna affär iland?
Grejen är inte de att ja inte har dessa pengar, utan att ja inte fick något pris som ja bad om, hade ja vetat priset hade ja+sambo rollat denna alla dagar i veckan!

Allt detta var bara muntlig tyvärr, de som skrevs var vilken kulör samt hur många delar den bestod av (gavel +4 hyllor)

Finns de något sätt som ja kan bestrida priser utan att göra en stor grej av de hela?

/Förvirrad stackare
 
Du borde absolut kunna bråka om det här. även om ingenting är skrivet så sa du ju att 1500 var vad du max kunde tänka dig att betala + att du ville ha prisuppgift innan de utförde jobbet. Jag råder dig att kontakta konsumentvägledaren i din kommun för gratis rådgivning, kontaktuppgifter kan du söka fram här:
http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Konsumentvagledaren-i-din-kommun-kan-hjalpa-dig/

Även om du kanske i slutändan får betala mer än du hade tänkt dig så bör du inte behöva betala dubbelt så mycket – tycker jag, men jag är bara lekman ...

Låt dig förresten inte luras av argument som "du får tillbaka halva arbetskostnaden på rotavdraget" eller att "det är ju si och så mycket moms som har tillkommit". När du som privatperson diskuterar pris med ett företag så är det den faktiska kostnaden, inklusive moms - före eventuella avdrag som du KAN vara berättigad till (företaget kan inte veta om du t.ex. har utnyttjat så mycket rotavdrag du kan under året eller om du har så låg inkomst att du inte kan göra avdrag, därför ska de inte förutsätta det i en prisdiskussion utan att uttryckligen nämna det för dig).
 
Känns lite märkligt att man lämnar in prylar och åker därifrån "för att få en offert".
Förvånar mig inte att firman tolkat det som att du vill ha jobbet gjort.
 
Kl var 15:55 när ja kom med grejerna, kunde inte komma ifrån jobbet tidigare, dom slutar 4, inte så att dom va sugna på jobba över..

Men tack för din åsikt...
 
ROT lär aldrig vara aktuellt i detta fallet eftersom sådana arbeten skall utföras i direkt anslutning till fastigheten.

Lämnar man priser efter ROT så bör ju givetvis både summan före ROT och arbetskostnad anges, annars blir det helt omöjligt att jämföra priser. Å andra sidan så kan inte folk räkna ut priset efter ROT själva heller, så det finns skäl till att en del, däribland jag, lämnar samtliga uppgifter.

Men mer till ämnet så här skulle jag faktiskt vilja veta hur diskussionen gick för man gissar ju bara rörande om huruvida företaget förstått TS rätt eller inte.

/Kent
 
vad kostade den gaveln du gjorde?, gör en till och låt dom stå där som fån.!
 
Ett muntligt avtal är exakt lika bindande som ett skriftligt, dock svårare att bevisa.
 
Grejerna stod alltså på lackfirman 1½ vecka innan ni hördes överhuvudtaget ? Och då var de klara ?
Jag är inte förvånad att de tolkar det som inlämnat för lackering. Inte som en offertförfrågan om kunden lämnat grejerna där i så lång tid utan att höra av sig mer.

Jag förstår om du är av annan åsikt förstås.
 
Tycker nog inte heller att det är konstigt om firman trodde att dom fick jobbet när grejorna stod där. Jag hade betalat och lärt mig till nästa gång..
 
j-o75 skrev:
Tycker nog inte heller att det är konstigt om firman trodde att dom fick jobbet när grejorna stod där. Jag hade betalat och lärt mig till nästa gång..
Jag håller med er - förstår helt klart att dom faktsikt utförde jobbet - men har man kommit överens om max 1500 så är det ju det som gäller (+10% har jag iof för mig att dom får lägga på) - så 3000 kr skall du inte behöva betala....
/K
 
Frågan är om det föreligger en "överenskommelse".

TS har i samband med att denne lämnade in sakerna sagt att det inte får kosta mer än 1500:-. Det är ju inte firman - om jag fattat det rätt - som sagt att det skulle kosta denna summa. Klockan var fem minuter innan de gick hem, du skriver själv att de var stressade och rätt ointresserade av det du kom med just då, och frågan är om någon egentligen lyssnade på vad du sade. För en överenskommelse behövs ju minst två som konverserar.

Det faktum att du sedan lämnade grejorna där och lät det bero under så lång tid om du bara ville ha en offert får jag inte riktigt ihop. En prisuppgift på ett sådant jobb borde ta max 10 min.

Sedan är faktiskt 3.000:- inte något ockerpris för att lacka en sänggavel och lite hyllor. Tänk inte bara på tiden själva lackningsmomentet tar, det är en hel del ställtid före och efter också. Jag hade betalat och tagit det som lärpengar.
 
Ingper skrev:
Frågan är om det föreligger en "överenskommelse".

TS har i samband med att denne lämnade in sakerna sagt att det inte får kosta mer än 1500:-. Det är ju inte firman - om jag fattat det rätt - som sagt att det skulle kosta denna summa. Klockan var fem minuter innan de gick hem, du skriver själv att de var stressade och rätt ointresserade av det du kom med just då, och frågan är om någon egentligen lyssnade på vad du sade. För en överenskommelse behövs ju minst två som konverserar.

Det faktum att du sedan lämnade grejorna där och lät det bero under så lång tid om du bara ville ha en offert får jag inte riktigt ihop. En prisuppgift på ett sådant jobb borde ta max 10 min.

Sedan är faktiskt 3.000:- inte något ockerpris för att lacka en sänggavel och lite hyllor. Tänk inte bara på tiden själva lackningsmomentet tar, det är en hel del ställtid före och efter också. Jag hade betalat och tagit det som lärpengar.
Fast då skulle jag vägra betala !!
Dom kan ju inta bara "anta" att jag vill ha grejjerna lackade utan att man snackat med dom !

Om jag då ställer av ngt på en firma så kan dom med andra ord göra vad dom vill och fakturera mig utan att prata med mig ?

Antingen har dom pratat, han har nämt 1500 i maxpris och specat färg osv -eller så stod det bara en hylla där som dom antog skulle lackats i ngn snygg färg och sen skickade dom en faktura !?!

Eller så nämndes aldrig ngt maxpris- men det uppfattade jag av trådstartaren som att det gjorde !?

/K
 
Mkt spekulationer angående de ena och de andra, för de första sa dom att dom hade väldig mkt att göra för tillfället så dom skulle inte hinna ta tag i de den veckan alls, dvs titta på den veckan efter för dom va fullbokade, lämnade in den en måndag, så väntade lite över en vecka... För hördes av med dom en onsdag veckan efter..



Men skit i alla dessa, ni kan spekulera kors och tvärs..

Firman tog kontakten med mig igen och var mkt tillmötesgående denna gången för han hade ett svagt minne att ja nämnt detta, och då även möttes vi nästan halvvägs och slutlackeringen ligger på 2000kr, över vad ja tänkt från början men med omständigheterna helt nöjd ändå..
 
Jo, jag håller delvis med om att inte betala.
Ville dock bara belysa en andra sida av det också. Ibland uppfattar man saker väldigt olika. Vi är alla bara människor, och här har det uppenbarligen blivit kommunikationsmiss. Som dock kanske är tveksamt om TS skall stå för.

Men för att inte just göra så stor affär av det - vad säger firman om det hela då ? De kanske kan kompromissa ?

Edit: Såg nu att TS kontaktat dem och det hade löst sig. Gott !
 
Skönt att det löste sig, även om det blev lite dyrare än du först hade tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.