Vi har ett inbyggt fasadskåp.

Tyvärr har Göteborg Energi snålat när de köpt sina fjärravläsningsmätare varför dessa ej fungerar i fasadskåp !

Deras lösning (inte helt olika Assas lösning med brytbleck eftersom Evolåset öppnas med bladmått) är att montera en sändare på utsidan skåpet som är ca 25 cm hög och 7 cm bred. Den sticker ut ca 5-6 cm från fasaden. Fasaden är rött tegel skåpsdörren målad i samma färg, antennen är vit.

Har någon kunskap om man kan "reklamera" denna lösning?
I mitt fall sitter den nämligen ca 4 dm från entrédörren (efter en mindre ombyggnad).

Tackar!
 
Nu är du nog lite överkänslig. Det är ju bara att måla över den med valfri lackfärg. Det har jag gjort och det blev snyggt (och nästan osynligt).
 
Jag kommer att slå axeln i den när jag går genom dörren...
 
Då får dom givetvis flytta den till en plats där den inte är i vägen. Tycker man ju att dom kunde räknat ut i förväg att radiosignaler inte tar sig igenom ett plåtskåp...
 
RobinW skrev:
Jag kommer att slå axeln i den när jag går genom dörren...
Det är ju helt klart dumt. Då skulle jag inte tveka att ringa kundtjänst och kolla. De får ju räkna med att frångå standardlösningen hos vissa abonnenter.
 
mrfrenzy skrev:
...Tycker man ju att dom kunde räknat ut i förväg att radiosignaler inte tar sig igenom ett plåtskåp...
Det var väl precis det dom gjorde. :cool:
 
Vi har en liten sändare som det gick att sätta inomhus. Så du skulle kanske kunna be dem skaffa en sådan och stoppa in den på vinden?
Men då blir väl problemet sladden istället.

I vårt område trodde el-bolaget (Fortum) först att det skulle gå att ha sändaren på elmätaren i källren, men det gick ju naturligtvis ungefär lika bra som att ha den i ett plåtskåp.
 
B
hej, men frågan är... varför har inte nätbolagen mätare som kommunicerar över elnätet och inte via radio??

Lerum har ockås såna som är monterade på utsidan... som tur är har vi ett buskage framför..
 
Jag har min elmätare i källaren, funkar finfint. Men jag antar att den kommunicerar via elnätet? Landis+Gyr
 
Rätta mig gärna om jag har fel men så här har jag förstått det.

Dom flesta mätare har inte antenn utan kommunicerar via elnätet men av någon anledning så vill dom inte skicka den över högspänningsledningar kan vara att det filtreras bort i transformatorn.

Några mätare förses med antenn och dessa tar emot info från andra mätare och skickar vidare det via etern.

Jag har sett att ibland monterar dom antennerna på skåp dörren det kanske kan vara ett alternativ som passar dig?
 
Mätarna i Göteborg kommunicerar med varandra trådlöst med ZigBee
standard, mätarna fungerar som noder och det räcker att mätaren har kontakt
med en annan mätare för att det skall fungera.
Vår mätare sitter inomhus i källaren och det fungerade inte förens våra
grannar fick antenner på sina skåp.
Det är alltså inte säkert att alla behöver antenn.
 
vattenfall har i allafall en typ som inte skickar radio-signaler...
 
Det finns tre huvudtyper av kommunikation för de fjärravlästa elmätarna. Olika nätbolag resonerar på olika sätt när de investerar för att hitta den lösning som passar dem bäst. Saker som skall vägas in är exempelvis hur mätpunkterna ligger rent geografiskt m.m.

Om man exempelvis väljer en lösning som kommunicerar på elnätet så måste man ta hänsyn till störningar som kan uppstå från exempelvis frekvensstyrda utrustningar och switchade nätaggregat m.m. Vidare så måste man även besluta sig för om man bara samlar in över elnätet till närmaste trafo, dvs bara lågspänningskommunikation. Eller om man även kör kommunikationen över högspänningsnätet då man oftast (undantaget Turtle) måste installera en utrustning för att överbrygga kommunikationen då de aktuella frekvenserna inte kan ta sig "igenom" transformatorn mellan hög- och lågspänningssidan.
Fördelen är att man nyttjar sin egen infrastruktur i form av elnätet medans nackdelen är att det finns väldigt mycket som kan störa kommunikationen, en dimmer (enfasig) som inte fungerar helt rätt kan exempelvis generera så mycket brus att ett helt villakvarter slås ut kommunikationsmässigt. Det finns elmätare som kommunicerar över en, två eller tre faser, beror på hur många modem man bestyckar dem med. Detta hjälper dock inte i alla lägen då överhöringen är stor mellan faserna. Det finns även elmätare som kan skifta frekvensen för kommunikationen om det finns störningar men många störningar ligger i spannet 10-150 kHz så det hjälper inte i alla lägen att skifta frekvensen med typ 10kHz.

En annan typ av kommunikation är radiobaserat och då finns ett antal olika kommunikationsfrekvenser och protokoll, ett exempel som nämts ovan är Zigbee som kraftigt förenklat fungerar som ett vanligt WLAN där mätarna förses med ett modem och en antenn (antingen en interna antenn i mätaren eller med en extern antenn som används på exempelvis fasadskåp) Sedan sättar man multipunkter/routrar med jämna mellanrum för att samla upp kommunikationen, vidare så kan en mätare prata med en annan mätare och använda den för att brygga sig vidare till en multipunkt. Som ni hör lämpar sig denna kommunikationstyp för reltaivt tätbefolkade områden eftersom räckvidden är kraftigt begränsad. Anledningen att man måste sätta en extern antenn på plåtskåp är signalen från antennen i mätaren (eller om man lägger den "stora antennen" i skåpet) håller sig just inom skåpet med bara en liten genomträngning. Man kan dra vissa likeheter till Faradays bur.

Sedan har vi en annan variant av radiobaserade system som istället använder GSM/GPRS kommunikation, här kan man förlita sig på att få in mätvärden när en mobil fungerar med den operatör man väljer. Varje mätare utrustas med ett SIM-kort och en GSM-modul för att sända/ta emot data över det publika mobilnätet. Fördelen kan här vara på glesbebygda områden där man slipper bygga ett eget radionät, nackdelen är att datatrafiken i mobilnäten kostar pengar medans man slipper överföringskostnaden om man bygger sitt eget nät.

Det är även vanligt att blanda de olika typerna, exempelvis köra radio (ex Zigbee) inom tätbebygda områden och komplettera med GSM/GPRS på landsbygden. Eller köra elnätskommunikation till transformatorn och därifrån köra över GSM/GPRS eller ett annat IP baserat nät.
 
bra redovisat.

Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.