Byggde ett hus för snart tre år sedan. Golvet är en 7mm tunn ekparkett, började redan från början spricka och gå sönder. Det har vi påpekat för husföretaget från början, de har även bytt ut golvet i köket, men det ser lika illa ut igen.
Resten av huset skulle sparas till tvåårsbesiktningen.

Till tvåårsbesiktningen skrev jag ihop en sammanfattning av allt som jag upptäckt genom åren, där står även golvet med. Nu fick vi inte välja den besiktningsman vi ville ha utan tog den som Hjältevadshus använt vid slutbesiktningen.
Påpekade det här med golven i flera rum när vi gick runt, men tror han medvetet valt att se åt andra hållet.

Ett rum finns omnämnt i protokollet, enl protokollet skall entreprenören (E) ta kontakt med golvtillverkaren, men det har i efterhand ändrats till beställaren (B) av husföretaget och besiktningsmannen tillsammans.

Har kontaktat husföretaget, som hänvisar till golvtillverkaren. Golvtillverkaren menar på att hustillverkaren räknas som återförsäljare och att det är de som skall ta i tu med det hela, vilket de vägrar.
Byggledaren har erkänt att det är ett dåligt golv, men det är bara att beklaga och att vi inte är ensamma om problemet, det hjälper ju jättemycket. :)

Om man tittar i något av de reklamblad som kommer i brevlådan har vårt golv 10 års garanti, men det verkar alltså inte gälla om det ligger i ett nybyggt hus?

Är det en vanlig taktik för att slippa undan: "vänta 2 år så tar vi allt på samma gång", när 2 år gått :"tyvärr, tiden är ute"


Så hur ska vi fortsätta nu?
 
Redigerat:
fubar skrev:
Har kontaktat husföretaget, som hänvisar till golvtillverkaren. Golvtillverkaren menar på att hustillverkaren räknas som återförsäljare och att det är de som skall ta i tu med det hela, vilket de vägrar.
Byggledaren har erkänt att det är ett dåligt golv, men det är bara att beklaga och att vi inte är ensamma om problemet, det hjälper ju jättemycket. :)
Husföretaget hänvisar till golvtillverkaren?? Har du frågat hustillverkaren vad du har haft för affärer med golvtillverkaren?
Hustillverkaren har ett ansvar när dom säljer en produkt precis som vilken annan återförsäljare som helst. Självklart är det deras sak att åtgärda fel som inte bör finnas. Hur dom löser det i sin tur är inte DITT bekymmer !
 
Ja, hustillverkaren är fullt medveten om alla turer i det hela. Men upprepar samma sak hela tiden som ett slags mantra...

Måste bara göra en liten parentes:
Testade en ny pizzeria för nån vecka sedan, ringde i förväg och beställde en familjepizza kebab.
När jag kom dit sa jag vad jag beställt.
-OJ!, familje...! svarade de. "Sätt dej och ta en kaffe, ta lite godis".
Efter fem minuter hade de gjort en pizza i familjestorlek och skickade med Cola till hela familjen.
Det är service, inget tjat . Har sedan handlat där igen.
Hade hustillverkaren varit pizzerian hade de väl tyckt att jag skulle vara nöjd att jag fick något alls...
 
Jag reagerar på att du "blev tvungen att välja" en annan besiktningsman. Besiktningsmannen utses av dig och ingen annan.

Det finns en procedur för att begära överbesiktning, men det måste ske inom ganska kort tid efter besiktningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.