Intressantast blir väl att se vad SolarEdge tar för väg framåt. Skulle ju bli mycket förvånad om de inte överklagar.
 
F
tveksamt tveksamt skrev:
Intressantast blir väl att se vad SolarEdge tar för väg framåt. Skulle ju bli mycket förvånad om de inte överklagar.
Gör dom kanske, det bör dock vara en formsak som ganska tydligt får samma beslut i nästa instans.

Nån som vet om Sverige är först ute eller finns det andra länder som har liknande åtgärder mot SolarEdge?
 
Konstigt att det tagit så lång tid.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Konstigt att det tagit så lång tid.
Myndighetskvarnar snurrar sakta. Men när dom väl nypt in nån så tror jag dom sitter fast….

Kan väl tillägga att jag har flera bekanta som installerat paneler under senaste året som har benchmarkat och pratat med mig då jag lyckades få till bra deal på ett par anläggningar.

Jag har rekommenderat alla att inte installera SolarEdge pga osäkerheterna. Tre st blev övertalade av säljare att detta är ingenting att bry sig om. Den senaste anläggningen installerades 10 November men har inte fått bytt elmätare ännu och slutfakturan är inte betald ännu. Det skall bli intressant att se hur detta slutar.

Det är en ytlig bekant som i princip bara kontaktade mig just för solanläggningen. Nu skickade han igen denna veckan och frågade vad han skall göra. Jag kostade på mig att svara att jag inte har en aning om vad han skall göra men att han skulle ha gjort som jag sa från början. Han har fö ingen skugga öht utan blev övertalad av färgglada bilder.
 
Redigerat:
Som du säger, myndighetskvarnar mal långsamt, så ett överklagande ska förmodligen stötas och blötas ett bra tag det också. Speciellt om det sedan tillkommer ytterligare tester och undersökningar för att grotta vidare i saken. Så en överklagansprocess kan säkert bli rätt långlivad också.

Vet inte vad som blivit av det, men jag såg i utdrag från rapporten från elsäk. att det gjorts flertalet mätningar i nederländerna också.
 
F
tveksamt tveksamt skrev:
Som du säger, myndighetskvarnar mal långsamt, så ett överklagande ska förmodligen stötas och blötas ett bra tag det också. Speciellt om det sedan tillkommer ytterligare tester och undersökningar för att grotta vidare i saken. Så en överklagansprocess kan säkert bli rätt långlivad också.

Vet inte vad som blivit av det, men jag såg i utdrag från rapporten från elsäk. att det gjorts flertalet mätningar i nederländerna också.
Jag tror inte ett överklagande gör att säljstoppet hävs och jag tror att Elsäkerhetsverket har mätningar och dokumentation vad dom behöver. Alltså att ett överklagande är administrativt.
 
Ändå, hur många snabba, rent administrativa beslut, har du sett myndigheterna fatta den senaste tiden?
 
F
tveksamt tveksamt skrev:
Ändå, hur många snabba, rent administrativa beslut, har du sett myndigheterna fatta den senaste tiden?
Rätt snabba. Det var en presskonferens häromdagen som implementerade nya restriktioner dagen efter. Det var skapligt snabbt.

Jag tror dock att detta tar en del tid om det överklagas. Hur länge har jag inte en aning om.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ändå, hur många snabba, rent administrativa beslut, har du sett myndigheterna fatta den senaste tiden?
Ett överklagande medför inte per automatik att beslutet inhiberas.
 
Sittställning
Haha så klart har man precis installera med p370 bör jag nu vara orolig för något !?

Jag känner lite att jag inte behöver vara det men kan någon förklara vad det är för störningar och hur det påverkar vad i praktiken?
 
De orsakar radiostörningar. Främst riskerar de att störa radiokommunikation.
 
Sittställning
D Daniel 109 skrev:
De orsakar radiostörningar. Främst riskerar de att störa radiokommunikation.
AA okej, jag gjorde en snabb läsning nu men då känner jag ändå mig lugn för vi har inte märkt något knas med varken wifi eller tv.

Men hade väl kanske känts bäst om de byttes ut till något godkänt.
 
D Daniel 109 skrev:
Ett överklagande medför inte per automatik att beslutet inhiberas.
Nej, det har jag heller inte påstått, däremot att det kan ta lång tid innan hela saken faktiskt är avgjord definitivt.
 
Förbjudna att använda är väl inte SolarEdges effektoptimerare som står angivna där på Elsäkerhetsverkets försäljnings-stoppslista, alltså försäljnings-stopp, inte användningsförbud. Har man redan i sin anläggning SolarEdges effektoptimerare P300 eller P370, då är man inte berörd av listan. Det är väl just försäljning av dem som elsäkerhetsverket stoppar, inte att använda redan tidigare inköpta.

För övrigt står inte SolarEdges effektoptimerare P401 med på listan. Den är ersättningstypen för P300 och P370, som i alla fall inte sedan ca ett år tillhandahålls av solcellsfirmor. P401 är väl tillåten att sälja och att köpa i Sverige.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.